
Linnea Stenliden: Våra barn och ungdomar är den första generation vars liv är genomsyrat av AI
maj 16, 2023
Edtechtempen juni 2023: Minskad tillgång till läromedel och digitala hjälpmedel i svenska klassrum
juli 6, 2023
”En utmaning i sig, att identifiera nyckeltrender på en marknad som förändras och rör sig så snabbt.”
Edtechbarometern 2023 – Jonathan Viner, skribenten bakom det populära nyhetsbrevet Nordic Edtech News gör en trendspaning över den nordiska edtechscenen.
– Investeringar i nordisk edtech halveras
Som en effekt av den ekonomiska oron föll riskkapitalinvesteringar i europeisk edtech kraftigt under 2022, jämfört med pandemiårens rekordhöga nivåer. Investeringarna i Europa sjönk med 28% och hela 55% i Norden. Trots det presterade Sverige starkt och genomförde flest affärer med flera av de största investeringsrundorna i Norden under 2022. Avmattningen håller i sig första kvartalet 2023 och företagen fokuserar nu på försäljning, lönsamhet och hållbart kassaflöde.
– Politik riskerar hämma investeringsviljan i digitala lärresurser
Utbildningsministrar i både Sverige, Norge och Danmark lanserar nu politik med fokus på läroböcker, papper och penna. Digital kompetens får en tillbakaskjuten roll i det offentliga samtalet. Det kan i sin tur påverka investeringsviljan för digitala lärresurser.
– AI ger upphov till nya marknadsledare inom edtech
Chat GPT och andra generativa AI-verktyg erbjuder nu nya möjligheter för edtechföretagens produktutveckling. Även om utbildningssektorn delvis har svarat med oro, har andra integrerat verktygen i sitt arbete för att underlätta lärarens arbete med planering, uppföljning och rättning. Som Tony Wan från Reach Capital kommenterade: ”Denna nya våg av ”generativ” AI kommer inte bara ge upphov till nya marknadsledare inom edtech, utan också utmana långvarig praxis.”
– Universitetens affärsmodell och relevans utmanas
Efter pandemin kämpar universitet runt om i världen med ökad efterfrågan på digital och hybrid undervisning. Universiteten möter konkurrens från edtechföretag som erbjuder kurser och kvalifikationer som matchar marknadsbehoven, ofta i samarbete med de företag som har kompetensbrist. Lärosäten ökar nu samarbeten med arbetsgivare, till exempel erbjuder University of Texas, Google Career Certificates till 10 000 studenter årligen. Det återstår att se om, och hur snabbt, denna utveckling påverkar universiteten i Sverige.
– Konceptet mikrolärande ökar
Vi ser också en våg inom mikrolärande, där lärandeinnehåll paketeras och levereras i mindre delar och ofta via AI-teknik. Det här sättet att paketera innehåll fungerar till exempel bra för olika lärandenätverk och communitys för coachning. Ett typiskt exempel på spridningen av mikrolärande är den ökade användningen av TikTok som nyligen lanserade faktagranskade utbildningsfilmer inom STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics).
– Företagens investeringar i lärande ökar
Nordiska företag prioriterar kompetensutveckling högt och Sverige rankas nr 8 globalt på området i Global Skills Report 202223. Enligt Nordic Learning Trends Report 202324 använder nästan 75% av företagen ett LMS och 51% rapporterar en ökning av investeringar i digitala verktyg. 25% av kompetensutvecklingen på företagen genomförs digitalt. Erbjudanden om kontinuerligt lärande och kompetensutveckling blir en allt viktigare strategi för att behålla och rekrytera eftertraktad kompetens. Man investerar mer för att utveckla intern talang istället för att rekrytera nya anställda. Företagsutbildning var den enda sektorn inom europeisk edtech som ökade investeringsnivån
under 2022.
Jonathan Viner
Läs årets branschrapport: Edtechbarometer 2023: Vi måste orka lära oss mer!
Se resumé av rapporten och panelsamtal om digital kompetens – Är vi redo för AI-revolutionen?