Edtechbarometern 2023 – röster om digital kompetens
Linnea Stenliden, bitr. professor Linköpings universitet
AI-litteracitet, vad är det?
– AI-litteracitet, eller AI-kompetens, är förmågan att förstå och använda artificiell intelligens på ett medvetet, klokt och etiskt hållbart sätt. Att ha grundläggande kunskaper om AI-teknik, om dess möjligheter och begränsningar, men också om konsekvenser av användningen och AI:s påverkan på människan, organisationer och samhället som helhet. Det handlar till lika stor del om de tekniska aspekterna som att förstå hur användning av AI är kopplat till integritet, rättvisa, diskriminering och grundläggande frågor om ett demokratiskt samhälle. Men också en förståelse för att olika typer av data används för att träna AI och att oavsiktlig eller medveten bias kan finnas i sådan data.
Vilka yrkesgrupper behöver ha AI-litteracitet?
– AI-litteracitet blir allt viktigare i samhället eftersom AI introduceras i allt fler olika branscher och inom fler områden. Därför är det inte en färdighet som bara är relevant för akademiker eller specialister inom AI-fältet, utan även för en bred skara yrkesgrupper. Egentligen är det något som är angeläget för alla, oavsett ålder – barn, ungdomar, yrkesverksamma och äldre. Var och en, utifrån sin roll, behöver ha tillräcklig kunskap om användningen av tekniken, förstå etiska dilemman och inse att AI påverkar våra yrken och våra liv.
Behöver lärare ha kunskaper om AI i sin yrkesroll?
– Absolut. Både i teori och praktik. Lärarna är en central grupp som ska kunna undervisa om AI och utveckla AI-litteracitet hos eleverna. Våra barn och ungdomar är den första generation vars liv är genomsyrat av AI, i allt från skola, fritid och hälsovård. Det är helt avgörande att de får utveckla AI-kompetens.
Linnea Stenliden
Bitr. professor Linköpings universitet
Läs årets branschrapport: Edtechbarometer 2023: Vi måste orka lära oss mer!
Se resumé av rapporten och panelsamtal om digital kompetens – Är vi redo för AI-revolutionen?
Linköpings universitet leder, tillsammans med Stockholms universitet och Ifous, inklusive Swedish Edtest, det WASP-HS finansierade forskningsprojektet ”AI-litteracitet i svensk lärarubildning”. Fokus är på hur lärarutbildningen kan ge lärarstudenter den professionella kompetens som behövs, när AI och maskininlärning förväntas spela en alltmer central roll i skolans vardag. Läs mer om projektet här