
Sweden’s First AI Unicorn in Edtech: What Workday’s Acquisition of Sana Means for the Market
september 22, 2025
I våra intervjuer med styrelsens ledamöter har vi nu kommit till en ny ledamot för året, en som inte kommer från ett edtechbolag, utan från användarsidan. Kristian Åsberg, Head of Triple Helix på Alfa Laval, representerar perspektivet från näringslivet och vill visa hur digitalt lärande och samverkan mellan industri, akademi och offentlig sektor kan skapa verklig förändring.
”Jag drivs av att skapa hållbar innovation genom samverkan. Det är när industri, akademi och offentlig sektor arbetar tillsammans som vi kan lösa de stora framtidsutmaningarna.”
Att vara Head of Triple Helix innebär bland annat att driva strategier som förenar industri, akademi och offentlig sektor för att skapa hållbar innovation. Affärsresultat ska balanseras med omtanke om människor, samhälle och miljö, förklarar Kristian som under sin karriär har haft nyckelpositioner i flera globala företag med starka varumärken. Vid sidan av sitt arbete på Alfa Laval är han också aktiv i flera professionella nätverk. Han har varit med att grunda OCEAN (Organizational Change, Effectiveness and Agility Network) och även grundat och varit långvarig ordförande för Swedish Learning Association, som samlar svenska storföretag kring Learning & Development. Engagemang som speglar hans drivkraft för lärande, samverkan och kontinuerlig utveckling.
– Jag tror på lärande som en strategisk affärsfråga. Det är nyckeln till konkurrenskraft, särskilt inom B2B-sektorn där kompetens och anpassningsförmåga ofta avgör framtiden, förklarar han.
Som ledamot i vår styrelse vill Kristian bidra med sitt helhetsperspektiv som spänner från grundskola till avancerad forskning.
– Edtechbranschen är en central del i kompetensförsörjningskedjan och där vi måste skapa broar mellan elever, studenter, forskare, myndigheter och företag. Vi behöver se utbildning och lärande som ett ekosystem. Näringslivet behöver vara en aktiv del av det, både som mottagare av kompetens och som medskapare av framtidens lärandelösningar, säger han.
Kristian lyfter särskilt fram Swedish Edtech:s roll som katalysator för kvalitet, samverkan och marknadsutveckling.
– Vi fungerar som branschföreträdare, kunskapsspridare och som samverkansplattform. Genom att, via bland annat branschrapporter, ge en tydlig bild av branschens tillstånd som AI-användning och behovet av kvalitetssäkring, skapar vi viktiga underlag för policy- och företagsbeslut.
Samtidigt ser han utmaningar i branschens struktur.
– Många edtechbolag är små, med begränsade resurser för forskning, skalning och internationell expansion. Det står i kontrast till storföretagens behov av robusta system och regelefterlevnad, säger han och menar att här finns en stor möjlighet för ökad samverkan och gemensamma satsningar.
Om du får önska – hur ser Sveriges utveckling inom digitalt lärande ut framåt?
– Jag har en vision för digitalt lärande med fokus på näringslivets behov, en utbildnings- och kompetensinfrastruktur som snabbt förser arbetslivet med relevanta digitala kompetenser, möjliggör livslångt lärande och stärker Sveriges innovations- och konkurrenskraft. Jag vill verkligen se det digitala lärandet integrerat i arbetsflödet och närmare slutanvändaren, den som står närmast kunden, säger Kristian.
Han betonar vikten av arbetsmarknadsrelevans och en stabil digital infrastruktur som gör det möjligt för företag över hela landet att samarbeta med digitala utbildningsaktörer.
– Vi behöver mikrokurser och flexibla lösningar som gärna kommer från universiteten. Det är så vi bygger broar mellan forskning, företag och individers lärande. Det ligger helt i linje med regeringens digitaliseringsmål och näringslivets digitala omställning, avslutar Kristian.