Mitt i den pågående debatten om hur AI kommer att omstöpa vårt samhälle och kritiska röster om digitalisering i skolan hörs, släpps den årliga branschrapporten för edtech. Rapporten svarar på frågan: hur mår edtechföretagen 2023?
AI är den starkaste trenden där många av våra medlemsföretag förutspår att AI-tekniken nu kommer slå igenom på bred front inom utbildning och driva fram nya arbetssätt och lösningar. Den senaste tidens AI-kapplöpning mellan applikationer som språkmodellerna ChatGPT och Bard har inte gått någon förbi. Tekniken är nu tillgänglig för att byggas in i tjänster, och utvecklingen förväntas gå fort. Det ligger också i linje med företagens förväntan om att användarna kommer att ställa fler krav på smart, ny teknik och att man vill arbeta mer datadrivet.
Samtidigt som den tekniska utvecklingen går rasande fort ser vi också med oro att debatten om digitaliseringen i skolan riskerar leda till att hela samhällets och företagens behov av digital kompetens tappas bort, menar Jannie Jeppesen, vd på Swedish Edtech Industry.
– I årets branschrapport väljer vi därför att titta närmare på just digital kompetens genom att vända oss till vad experter på området säger. Och de är eniga. För att inte riskera ett A- och B-lag behöver vi stora satsningar på såväl grundläggande digital kompetens som spetskompetens. Nu efterlyser vi en tydlig riktning och politisk vilja på området.
Några av slutsatserna i barometern:
I årets rapport är temat digital kompetens och den snabba AI-utvecklingen. Under temat har experter, forskare och företrädare för olika sektorer intervjuats:
Måns Jonasson, expert på Internetstiftelsen
Amy Loutfi, professor och ledande AI-forskare
Palle Lundberg, vd SKR
Linnea Stenliden, biträdande professor och forskare AI-litteraracitet
Åsa Zetterberg, förbundsdirektör Tech Sverige
Rapporten avslutas med en trendspaning av Nordic Edtech News Jonathan Viner som pekar på stora trender som påverkar utvecklingen: AI, mikrolärande, universitetens affärsmodeller som förändras och företagens ökade investeringar i kompetensutveckling.
Läs rapporten Edtechbarometern 2023 – Vi måste orka lära oss mer!