Våra frågor

Sveriges konkurrenskraft bygger på kunskap, kompetens och digital förmåga. Våra budskap handlar om att stärka lärandet, trygga infrastrukturen och ge svensk edtech rätt förutsättningar att växa.

Kunskap och kompetens är blodomloppet i svensk konkurrenskraft. 

För att säkra vår konkurrenskraft och vår svenska välfärd behöver vi få möjlighet att fylla på med kompetens. Därför behövs bättre förutsättningar för företag som investerar i digital kompetensutveckling för sina medarbetare.

  • Digital kompetens är lika viktigt som att läsa, skriva och räkna

För att förbereda elever för arbetslivet och samhällets krav måste digital kompetens vara en självklar del av utbildningen från början. Vi arbetar för att inkludera digital kompetens i skolans styrdokument och att säkerställa resurser för kvalitativ undervisning, oavsett om det är boken eller digitala verktyg. Digital kompetens är en grundläggande färdighet. Med AI:s snabba utveckling är det ett samhällsansvar att alla barn, unga och vuxna får verktygen att förstå, använda och ifrågasätta tekniken.

  • Framtidens jobb kräver dagens digitala utbildning

Lärande måste vara tillgängligt under hela livsresan för alla. Vi behöver en nationell strategi för att stödja företagens kompetensutveckling genom livslångt lärande, där digital kompetens, AI och tekniska färdigheter prioriteras​​.

Vi behöver en nationell strategi för livslångt lärande och kompetensförsörjning, i linje med EU:s mål.

En sammanhållen digital infrastruktur för tryggt och smart lärande 

Vi arbetar för standardiserad och säker datahantering i skolan och i hela utbildningssektorn. Det skapar förutsättningar för ett mer datainformerat arbete och beslutsfattande och för utveckling av undervisningen.

  • Rostig räls bromsar AI:s fördelar

Precis som den svenska järnvägen har infrastrukturen i hela utbildningsväsendet en underhållsskuld. Det duger inte att ha en teknikpark från 90-talet när vi ska dra nytta av AI:s fördelar. Vi behöver modernisera infrastrukturen i hela utbildningsväsendet och det kräver nationell samordning och politiskt mod. 

  • Tryggt och smart lärande – vi kräver nationella standarder för skoldata

Skolans digitala arbetsmiljö ska vara såväl säker som enkel och effektiv. När data samlas in, sorteras och analyseras på samma sätt kan vi jämföra resultat och utveckla lärandet. Idag går inte det eftersom vi har en brist på gemensamma standarder. vilket leder till ineffektivitet och dubbelarbete i skolan. Sverige behöver nationella standarder för skoldata

Vi vill se ett ökat statligt ansvar för digital infrastruktur och interoperabilitet: Från digital röra till ordning och reda.

Läs vårt PM till statssekreteraren (maj 2025)

Sverige behöver svensk edtech

Med decenniers erfarenhet och för svensk edtech står användaren i centrum och tjänsteutveckling sker med fokus på lärande, effektivitet och likvärdighet i kombination med en hög grad av teknisk innovation. Vi behöver ett klimat där svensk edtech kan och vill vara kvar på den svenska marknaden.

  • Lokala behov – världsledande teknik

Svenska edtechföretag har unik kunskap om våra elevers och lärares pedagogiska behov. De har lösningar som bygger på det svenska språket och vår läroplan. Men svenska är ett litet språk och för att svensk edtech ska utvecklas och användas i svenska skolor arbetar vi för att de ska ha goda förutsättningar och världsledande teknik.

  • Svensk edtech i våra klassrum 

Svensk edtech behövs i våra klassrum. Våra edtechföretag följer europeisk lagstiftning och utvecklar verktyg som möter de lokala behoven i Sverige. Utan dem riskerar vi att våra elevers lärande lagras i länder som vi inte litar på. Därför arbetar vi för att svenska edtechföretag ska ha goda förutsättningar.

Vi behöver en fri och sund marknad, där innovation kräver konkurrens på rättvisa villkor, öppenhet och hög beställarkompetens. Vi behöver satsningar på forskning och praktiknära utveckling och etablerade public-private-partnerships.

Håll dig uppdaterad

Prenumerera på vårt nyhetsbrev, följ oss på LinkedIn.

Missa inte senaste nytt om och av branschen.