Good Learning – siktar på bra lärande genom simulatorspel

SciMind ökar antalet genomförda examensarbeten, minskar avhopp och matchar studenter med samhälle
januari 18, 2021
Systematic vill göra skolbiblioteket mer tillgängligt för eleverna, stimulera till läsning och öka läsförståelsen
februari 26, 2021

Vi har pratat med Joj Johansson och Louise Lindbom, skapare av och kompanjoner i företaget Good Learning som utvecklar läromedel utifrån pedagogiken learning by doing, simulatorspel som användarna tränar och blir bättre i för varje spelomgång. Det första läromedlet, Frilansspelet, är ett digitalt spel som simulerar livet som frilans.

Från prototyp med Tillväxtverket till Frilansspelet

Joj, som beskriver sig själv som en digital pionjär och innovatör, berättar att Good Learning startade 2013 som en digital startup med ambitioner precis som namnet – bra lärande.

– Jag brinner för att ge alla människor en chans att utvecklas, säger Joj. Som kreatör, ingenjör och visuell kommunikatör har jag kunnat leda utvecklingen av Frilansspelet med ett agilt arbetssätt. I Frilansspelet lär man sig att starta upp en verksamhet, planering, ekonomi och entreprenöriellt tänkande och det finns både på svenska och engelska.

Joj och Louise är båda konsulter inom utbildning och idén till företaget föddes när de satt och åt lunch i Universum på Umeå universitet. Louise, som förutom konsult och entreprenör, även är universitetslektor och pedagog, berättar:

– Vi hade ett projekt med Tillväxtverket där vi skulle hitta på nya sätt att lära ut entreprenörskap och tänkte: borde man inte kunna bygga en simulator som ett spel? Då får ju spelarna värdefulla erfarenheter som de sen kan använda i det verkliga livet. De skulle också bli bättre och lära sig mer för varje spelomgång samtidigt som det är kul och utmanande att spela.

Lunchsamtalet ledde till att Tillväxtverket finansierade en prototyp och när Louise och Joj såg att deras idé fungerade, kunde de sedan börja utveckla spelet och bygga en spelmotor med programmerad AI.

Vill lyfta det individuella lärandet med hjälp av AI och bra pedagogik

Både Joj och Louise har märkt en skillnad hos lärarna i pandemins kölvatten, att de har fått upp ögonen för digitala läromedel och är mycket mer intresserade än tidigare.

– De känner sig nu bekväma med att eleverna loggar in i en digital molnlösning, säger Louise. De är tryggare och har pedagogisk kontroll på vad som händer med var och en av eleverna via sin egen lärarinloggning.

De två kompanjonerna tror att efterfrågan på mer omfattande digitala läromedel/simulatorer kommer att öka och det framförallt av två skäl: dessa läromedel stärker svaga elever och spar lärartid. Men det saknas fortfarande samordning när det gäller skolans digitalisering i stort och det finns många digitala system som inte fungerar bra tillsammans, menar de. De tycker också att det saknas digitala läromedel i generation 2, även om det kommit en del under senare år.

– Läser du om en digital bok är det samma text igen, men i ett bra digitalt läromedelsspel tränar du kontinuerligt och blir bättre för varje spelomgång, eftersom du ställs inför nya utmaningar, förklarar Louise.

– Det skulle vara spännande att vara med och lyfta det individuella digitala lärandet med AI och bra pedagogik, säger Joj. Vi är små, men har ett väldigt bra läromedel så hittar vi rätt samarbeten, vem vet vad som händer framöver. Vi tar sikte på att The Freelance Game erövrar världsmarknaden och att fortsätta utveckla nya innovativa läromedel.

Och det är bland annat därför Good Learning är medlemmar i Swedish Edtech Industry, konstaterar de båda.

– För att vi gillar det föreningen står för och för att vi vill hitta samarbetspartners.

Läs mer om Good Learning här.