Rapporten ger en översikt av edtechbranschen i Sverige, med en barometer över trender och hur edtechföretagen ser på framtiden.
Branscher som service, transport och handel har de senaste åren genomgått en snabb digital transformation och nya beteenden har i rekordfart etablerats. Detsamma gäller vården och utbildning. Hela yrkesgrupper behöver nu delvis andra kunskaper, kompetenser och kvalifikationer. Det menar Jannie Jeppesen, vd på Swedish Edtech Industry.
– Det vi ser i omvärlden avspeglas i vår branschbarometer. En fortsatt ökad efterfrågan på edtechtjänster för att möta behoven av kompetensomställning och det livslånga lärandet. Vi ser trender av att företagen tar kliv ut på den internationella marknaden, där efterfrågan ökar i snabbare takt än här hemma. Andra tydliga trender är konsolidering och att rekrytering nu seglat upp i toppen som ett av de hinder företagen ser för sin tillväxt.
I Sverige har vi en unik mylla som våra edtechföretag vuxit fram ur, med trettio års erfarenhet av digitalisering av utbildning och lärande.
– Vi ligger långt fram i Sverige och har alla förutsättningar att driva på och faktiskt leda utvecklingen av flexibelt lärande. För ett litet kunskapsintensivt land som Sverige är vår förmåga att utveckla kunskap, kompetens och kvalifikationer avgörande för vår konkurrenskraft. Vi måste öka ambitionsnivån och tillsammans göra de nödvändiga satsningar som krävs. Självklart ska vi vara bäst på hela kedjan, säger Jannie.
Våra stora samhällsutmaningar som den digitala transformationen, den gröna omställningen och utvecklingen av vår välfärd har en gemensam nämnare: kompetensförsörjning. Ett område som skär genom flera politikområden, näringsliv-, utbildning- och arbetsmarknad och som idag tenderar att spreta åt olika håll.
Sverige behöver en samlande strategi för kompetensförsörjning och livslångt lärande så att vi får ordentlig kraft att möta våra samhällsutmaningar, något vi ser sker i våra grannländer. Här ingår även skolan, det är där grunden för den digitala kompetensen läggs.
Utan förnyad digitaliseringsstrategi för skolan blir det gungfly
Ett viktigt syfte med digitalisering i skolan är att bidra till en bättre och likvärdig utbildning för alla barn, elever och studenter Men här råder fortsatta brister i tillgången till digitala verktyg, i möjligheten att utveckla en digital kompetens som rustar för framtiden.
Vi har en nationell digitaliseringsstrategi som löper ut nu 2022 och det är avgörande att den förnyas och siktar högre för att komma åt de problem vi har med likvärdigheten idag och undvika lokala satsningar baserade på enskilda viljor, smak och tycken.
Läs rapporten i sin helhet här!