Active Quiz – erbjuder “The Swedish tipspromenad” för aktiva klassrum.

Akribian – vill göra barn till mattestjärnor med hjälp av vetenskap och speldesign
oktober 29, 2020

Vi har pratat med Linus Lundberg, grundare av Trilo Interactive och kundansvarig för Active Quiz. Trilo Interactive startades 2014 med fokus på att kombinera tre hörnstenar: pedagogik, forskning och gamification. Företaget har idag fem anställda och har kunder såväl inom skola som företag och omsorg.

“The Swedish tipspromenad” – en kombination av rörelse utomhus och kunskapsinhämtning

Linus berättar att Active Quiz är en tjänst som hjälper skolor och utbildningar att bli mer fysiskt aktiva genom tipspromenader direkt i mobilen.
– Visionen är att ta “The Swedish tipspromenad” ut till världens skolor som ett renodlat utbildningskoncept för aktiva klassrum, säger Linus. Vår tjänst utförs utomhus. Eftersom vi erbjuder fri promenadväg för deltagarna blir vi ett flexibelt och coronasäkrat alternativ för både skol- och distansundervisning.

Active Quiz kombinerar fysisk aktivitet utomhus med kunskapsinhämtning och det kommer också vara ledorden i vår internationella satsning, fortsätter Linus som ser att de, mitt i allt corona-elände, har fått ett uppsving och har stor potential att expandera tjänsten.

Över 500.000 nedladdningar

Trilo Interactives resa började på Innovatums Startup-arena i Trollhättan, där Linus träffade medgrundarna Erik Kylén och Andreas Rehnberg.
– Vi började med att göra tre-fyra läs- och skrivappar för barn i årskurs 1 och de fick över 500 000 nedladdningar, främst i USA, berättar Linus. Vår brinnande vilja att skapa en modern utbildning i kombination med våra olika kompetenser gjorde att tjänsten växte till att inkludera fysisk aktivitet – som nu är ett av våra ledord.

Våga tro på nyetablerade aktörer och flexibla tjänster

Linus älskar media och pedagogik och har bland annat undervisat på en skola i Ghana.
– Min mamma är specialpedagog och hade jag inte kunnat påverka utbildnings-Sverige på det sätt vi gör i dagsläget så hade jag satsat på att bli gymnasielärare, säger han. Det är lätt att vara partisk, men jag tycker utbildningssystemet måste våga tro mer på nyetablerade aktörer och flexibla tjänster på marknaden.

En påse pengar för “nya intressanta digitala tjänster” borde finnas i varje utbildningssystem, tycker Linus.
– I vår moderna tidsålder kan vi identifiera olika problem i utbildningssystemen som, mer eller mindre enkelt, kan göras om till smarta digitala lösningar som underlättar och effektiviserar. Det finns många som kan åstadkomma det, men som aldrig får chansen bland annat beroende på långa avtalstider med redan upphandlade tjänster.

En samlad klunga för påverkan

Swedish Edtech Industry är en förening som jobbar för rätt värden enligt Linus.
– Det är i en samlad klunga av många små och större aktörer som vi kan påverka regeringen att föra en politik som tar till vara på forskning och realiserar de digitala möjligheter som den framhäver, avslutar han.

Läs mer om Active Quiz här.