Sting, Nordens ledande ekosystem för startups med hög tillväxtpotential, och branschorganisationen Swedish Edtech Industry teamade upp i en satsning för att få fram fler innovativa företag inom den globala tillväxtbranschen Edtech. Under hösten 2018 genomfördes utvecklingsprogrammet Sting Test Drive Edtech för tidiga affärsidéer inom utbildning och lärande.
Tolv startupprojekt och nystartade bolag valdes ut till ett kostnadsfritt kvällsprogram där man tillsammans med Stings affärscoacher fick hjälp att utveckla sin idé och affärsmodell med ett tydligt fokus på den komplexa utbildningsmarknaden.
– Edtech är en spännande framtidsbransch där Sverige har goda förutsättningar att positionera sig internationellt och bidra till effektivare utbildning och lärande. Med Test Drive Edtech-programmet vill vi hitta guldkornen bland nya innovativa affärsidéer inom Edtech i Sverige, och ge dem kunskap, inspiration och verktyg att komma igång och vässa sina affärsmodeller för att snabbare lyckas nå sina mål, säger Stings affärscoach Karin Ruiz som är en av ledarna för programmet.
Flera deltagare gick vidare med sin affärsidé och startade eller utvecklade sitt bolag vidare.