Erigo, strukturerar och möjliggör strategisk kompetensutveckling
Erigo, strukturerar och möjliggör strategisk kompetensutveckling
Vi har intervjuat Katri Lindgren, vd och grundare av Erigo, en av våra senaste medlemmar tillika en sprillans ny plattform som lanserades i början av 2025.
Plattformen är framtagen och byggd för att strukturera, effektivisera och möjliggöra strategisk kompetensutveckling, berättar Katri. Hon menar att digitala verktyg gör lärandet tillgängligt för både utbildare, deltagare och organisationer och att utvecklingen därmed blir mätbar, riktad och långsiktig.
– Vi arbetar redan med både privat och offentlig sektor, snart även internationellt. Erigo bygger på övertygelsen att kompetens är en kärnvaluta, för människor, organisationer och samhällen.
På Erigo är de ett kärnteam på sex personer som Katri menar arbetar precis som de lär: utifrån att kompetens är mobil, fokuserad och effektiv.
– Jag brukar säga att kompetens är den nya valutan. Den behöver flöda lika smidigt som kapital.
Med bakgrund i adtech, där precision och skalbarhet varit centralt, började teamet för fem år sedan röra sig mot edtech, eftersom de såg hur svårt det var för organisationer att följa och värdera kompetensutveckling.
– Mycket kunskap fastnade i silos utan struktur. När vi tillämpade samma logik som i adtech blev det tydligt att lärande står inför liknande utmaningar, men också större möjligheter. Den insikten blev grunden för Erigo: Ett system för samverkan mellan teknik, pedagogik och hållbar utveckling.
Katri har arbetat med digital strategi och informationsarkitektur sedan 2008, med särskilt fokus på digitala beteendeflöden. För tio år sedan integrerade hon AI i sitt arbete och har drivits av de här frågorna sedan dess. I dag leder hon Erigos systemiska vision och utforskar parallellt samspelet mellan digitala miljöer, AI och kognition.
– Hur håller vi hjärnan hållbar, en form av kognitiv integritet så att säga.
När hon blickar framåt ser hon att de fortsätter att bygga infrastruktur för spårbar kompetensförsörjning och arbetar för en mjuk transformation där människors kompetensbank blir portabel, kartlagd och förflyttningsbar mellan organisationer. Katri menar att kompetens då är en portfölj som följer individen.
– Kompetens blir ett direkt värde som kopplas till ett bolags inventering, där organisationer i realtid ser hur kompetensförsörjningen förändras.
Teknik, data och lärande måste samspela strukturerat och hållbart
Hon återkommer flera gånger till betydelsen av en stabil digital grund. En framgångsrik digitalisering inom utbildning handlar om att teknik, data och lärande måste samspela strukturerat och hållbart. Det kräver interoperabilitet, menar hon.
– Att data kan röra sig säkert mellan system. Organisationer ska kunna välja verktyg efter behov utan att låsa sig till leverantörer. Det kräver öppna standarder, väldokumenterade API:er och teknisk kompetens hos leverantörer. Tillgänglighet, datasäkerhet och etisk AI behöver vara standard från början. Digitalisering börjar inte med frågan “vilken plattform?” utan “hur bygger vi en robust grund för lärande?”.
Katri beskriver hur hon menar att edtech nu befinner sig i en förflyttning.
– Vi går från digitalisering av innehåll till etablering av digital infrastruktur. Fokus flyttas från plattformar till samspel, hur data rör sig mellan system och hur tekniken faktiskt stödjer lärande och beslut.
Katri understryker att data måste ses som en värdehandling. Beställare ska inte behöva teknisk kompetens för att integrera system. Det är leverantörens ansvar att säkra struktur och datakvalitet, menar hon. Hon ser också att EU:s regelverk, som AI Act och Data Act, driver utvecklingen i rätt riktning och skapar de ramar som behövs för transparens, ansvar och tillit.
Avslutningsvis lyfter hon värdet av branschens samtal.
– Det är inspirerande att få röra sig i diskussioner om våra gemensamma utmaningar, hur vi bygger hållbar edtech och utvecklar branschen med ansvar, nyfikenhet och glädje. Tillsammansskapet är det bästa skapet.


