Nu har vår serie av intervjuer med våra medlemsbolag kommit till Zimify och vd:n och grundaren Mostafa Ismail. Zimify utvecklar digitala verktyg till universitet, högskola och kommuner med fokus på olika tjänster som ger studiestöd åt studenter och elever.
Mostafa är 25 år, född och uppvuxen i Malmö. 2020 tog han examen inom Civilingenjörsprogrammet, kemiteknik. Samma år grundade han Zimify Group AB tillsammans med sina kursare Adam och Yasin. Idag är Mostafa vd för bolaget och jobbar heltid som utvecklingsingenjör på Rottneros AB. 2020 lanserades Zimifyapplikationen, ett digitalt verktyg som hjälper universitetsstudenter att hitta pluggkompisar på ett fördomsfritt sätt. Idéen till Zimify kom redan 2017 utifrån att Mostafa sett hur utbredd den psykiska ohälsan är inom universiteten.
– En av de bakomliggande orsakerna till den psykiska ohälsan visade sig vara utanförskap och en ensamhet som ökade drastiskt. En vän till mig gjorde studieavbrott och flyttade hem på grund av ensamheten och andra sociala faktorer, berättar Mostafa. Därför ville vi utveckla en plattform där studenter kan hitta varandra och kommunicera utan att bli dömda utifrån etnicitet, hudfärg, läggning, funktionsnedsättning. En plattform utan fördomar, där studenterna hittar pluggkompisar och där vi tillsammans kan förebygga ett av de stora samhällsproblemen.
I samband med att Zimify växte fram, insåg teamet att de hade större ambitioner och visioner – att alla barn, elever, studenter har rätt till stöd i skolarbetet och att Zimify kan vara det stödet. Därför skapades Zappy, en läxhjälps-app där användaren kan skicka en bild på en skoluppgift till en av Zappy:s handledare och direkt få ett lösningsförslag.
– Vi ville göra stora förändringar och med den nya appen, Zappy, är vi rätt i tiden, säger Mostafa. Dagens lösningar med tutor-tjänster och liknande är alldeles för dyra och blir en socioekonomisk fråga. Vi vill bryta den trenden och vi vill revolutionera tutor- och läxhjälpsappar på ett innovativt och effektivt sätt.
För att lyckas med digitalisering inom den offentliga utbildningssektorn, behövs rätt resurser och kommunikation från båda parter, såväl edtechbolag som kommun, menar Mostafa.
– Digitaliseringen inom utbildningsområden har blivit en flaskhals. Det är viktigt att jobba tillsammans för att hitta effektiva och kreativa lösningar för att förstärka utbildningen i de svenska skolorna.
Coronaperioden har varit en tuff tid för bolaget, de har varit tvungna att ställa och tänka om, men Mostafa tycker att de mötte marknaden på ett kreativt sätt och lyckades utveckla sin plattform på ett bättre sätt.
– Nu har vi har blickarna utåt i Europa och USA. Den europeiska och amerikanska edtechmarknaden växer väldigt fort, säger Mostafa. Vi har som mål att inom 5 år verka i större delen av Europa och USA. I samband med pandemin har vi sett hur skolan och den offentliga sektorn har tvingats till en digital omställning. Vi kommer att vara förberedda på att ge oss in i marknaden på riktigt under de kommande åren. Det blir spännande!
Att bli medlemmar i Swedish Edtech Industry var en självklarhet för Zimify.
– Här får vi tillgång till oerhört bra rådgivning och vi får ta del av ett stort nätverk med kompetenta människor. Swedish Edtech gör ett viktigt arbete och vi är glada att vara med på resan, avslutar Mostafa.
Läs mer om Zimify här.