Debattutspel i Dagens samhälle.
Nu svarar edtechbranschen på lagförslaget om interoperabilitet vid datadelning inom offentlig sektor. Vi välkomnar förslaget med ett: Äntligen! – men kräver en högre prioritering av hela utbildningsväsendet för att komma tillrätta med den interoperabilitetsskuld som drabbar fyra miljoner av den svenska befolkningen.
Den offentliga sektorn i Sverige är decentraliserad. Bara inom utbildningssektorn har vi flera myndigheter, universitet, yrkeshögskolor, vuxenutbildning och 290 kommunala skolhuvudmän. Lägg därtill privata aktörer, som våra 1100 friskolor och förskolor.
Uppdrag ges av olika departement, som inte pratar med varandra, eller saknar djupare kunskap om de digitala frågorna. Ingen har pekat med hela handen och visat hur digitaliseringen ska samordnas. Med utredningens förslag kan det offentliga Sverige äntligen komma tillrätta med den del av digitaliseringen som hittills inte gjort nytta.
Utbildningssektorn har över fyra miljoner användare av it-tjänster, vårdnadshavare inräknade. Grundläggande data ”föder” på ett eller annat sätt alla tjänster som används i skolan för att man ska kunna logga in och använda dem på ett säkert och effektivt sätt.
Här finns en enorm interoperabilitetsskuld, med tjänster som inte fungerar ihop som de borde och faktiskt kan göra. Det skapar merarbete för skolans personal och resurser läggs på dyra integrationer i stället för på att utveckla tjänsterna så att de blir bättre.
Försök har gjorts och det har lappats och lagats i alltför många år, olika lokala och regionala aktörer har byggt egna tekniska lösningar där ingen vill överge sin. Leverantörer har byggt affärsmodeller där data kostar att få ut, samtidigt som det inte ställs krav på framtagna standarder i upphandlingar. Att lösa några av de grundläggande knutarna skulle därför ge stora effekter – det skulle öka kvalitet och innovation och göra hanteringen av data säkrare, samtidigt som vi blir av med de inlåsningseffekter vi begränsas av i dag.
Därför vill vi att:
Vi tror precis som utredningen att kravet på samarbete mellan offentlig förvaltning och externa aktörer borgar för väl utformade, relevanta och genomförbara föreskrifter. Vi är särskilt nöjda med att skyldigheten att samarbeta inte betyder att det ska ställas krav på att alla aktörer är överens.
Med de erfarenheter vi har av att ha drivit frågan i flera år, vet vi att ett sådant krav inte skulle fungera. Det behövs ett ”helikopterperspektiv” för att få framdrift och inte fastna i särintressen. Bara så kan vi bli av med de initiativ och affärsmodeller som utvecklats som en effekt av den interoperabilitetsskuld vi står med i dag.
Därför säger vi ”Äntligen!”. Det är inte en dag för tidigt med ett politiskt mål om att offentlig förvaltnings mest angelägna datadelning ska vara fullt interoperabel senast år 2030 och att vi får en ny lag om den offentliga förvaltningens interoperabilitet där Myndigheten för digital förvaltning (Digg) ska ges föreskriftsrätt.
Men skola och utbildning måste ses som ett särskilt prioriterat område – det skulle vara ett stort steg för att underlätta lärarnas vardag.
/Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech Industry