Vi fortsätter våra korta intervjuer med vår styrelse och den här gången har vi pratat med Marcus Ander som är sprillans ny ledamot i styrelsen. Marcus är chef för digital utveckling på Gleerups.
Marcus är från början gymnasielärare och har arbetat på Gleerups i 24 år. Han började som redaktör och läromedelsutvecklare för att sedan rikta in sig allt mer på den digitala utvecklingen av Gleerups läromedel, vilket har varit hans fokus och uppdrag de senaste tio åren. Gleerups har varit medlemmar i Swedish Edtech i princip från starten 2017 och Marcus har varit delaktig i flera konkreta projekt föreningen drivit, bland annat arbetet med att ta fram Edtechkartan och frågor som rör interoperabilitet och tekniska standarder.
– Jag tror mycket på innovation och dialog och tester med slutanvändare. Läromedel är en av många viktiga tjänster i skolans edtechmiljö och i tider då debatten handlar om risker med det digitala och hur viktigt det är med lärande, läsning och läromedel, är det viktigt att visa på teknikens möjligheter, med rätt lösning i rätt sammanhang. Jag är ingen överdriven teknikoptimist generellt, men har arbetat helhjärtat i mer än tio år för att skapa bra tillämpningar av tekniken.
Marcus tycker att ett av de viktiga uppdragen branschorganisationen har, är att bidra till en mer nyanserad bild av digitaliseringen i skolan och av de tjänster och verktyg som medlemsbolagen erbjuder.
– Det här blir speciellt viktigt i tider då debatten kring lärande i allmänhet och digitaliseringen i skolan i synnerhet är väldigt polariserad. Dessutom bidrar föreningen till samverkan mellan bolag som annars inte är på samma arena, och en förståelse oss emellan för respektive bolags bidrag. Utmaningen är alltså att få till detta: en nyanserad debatt kring lärande och digitalisering, samt kreativa konstruktiva samarbeten kring det vi kan samarbeta om.
Om du får önska, hur ser Sveriges utveckling inom digitalt lärande framåt ut?
– Jag tänker att digitaliseringen aldrig bör diskuteras separat från de sammanhang som ska ”digitaliseras”. Jag tror inte på något speciellt ”digitalt lärande” som är skilt från annat lärande. Jag ser framför mig att digitala verktyg och tjänster ska bli en ännu mer självklar del av skolornas vardag och att de tjänster och verktyg vi erbjuder ska fylla verkliga behov inom skola och utbildning.