Debattartikel publicerad i Altinget den 15 november 2022
Kvalitet och likvärdighet i skolan ska stärkas enligt den nya regeringen som därför satsar närmare 700 miljoner för att öka tillgången till läromedel av god kvalitet. Det är ett välbehövligt och efterlängtat beslut. Men skolministern Lotta Edholms resonemang vid pressträffen innehöll några anmärkningsvärda faktafel, vilka behöver rättas till för att satsningen ska ge rätt och önskad effekt. För vi är eniga med Edholm, läromedlens roll för läsutveckling och kunskapsutveckling kan inte underskattas.
Prioritera läromedel högre
Svensk skola är långt ifrån att ha en likvärdig tillgång till läromedel, vilket ökar stressen för lärare och undergräver rättssäkerheten för elever. Det får inte spela någon roll i vilket klassrum man hamnar i, eleverna ska ha tillgång till de läromedel läraren anser behövs. Läromedel är viktiga, både de tryckta och de digitala. Regeringens beslut skickar därför en viktig och välkommen signal till Sveriges huvudmän. Läromedel måste prioriteras högre. Det är något vi efterlyst i flera år eftersom siffrorna visar att Sverige ligger långt bak när det gäller investering i och tillgång till digitala läromedel. Att säga att god tillgång till just digitala läromedel finns i svenska klassrum är därför felaktigt av Edholm. Det främsta problemet är att läromedelsbudgeten varit alltför låg under alltför lång tid.
Besluten om inköp som nu kan tas ute på skolor måste ta avstamp i det vi vet.
Utifrån ovan menar vi att lärare inte ska tvingas att välja mellan den tryckta läroboken eller det digitala läromedlet. Båda behövs och kompletterar varandra. Satsningen från regeringen är mycket välkommen och skapar möjligheter att bryta en långvarig negativ trend med alldeles för låga läromedelsbudgetar. Nu är det avgörande att tillskottet verkligen används, inte ersätter redan utdelade medel och att vi låter lärarna och skolledarna avgöra vilka sorts läromedel som saknas och behövs i just deras skola och klassrum.
/Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech Industry