Intervjuerna med våra medlemmar fortsätter och denna gång har turen gått till Turnitin och Aaron Yaverski, Regional Vice President med ansvar för Europa, Mellanöstern och Afrika på Turnitin.
Det började med en peer-review app för studenter på Berkeley 1998, för att sedan under 25 års tid utvecklas och utökas till en portfölj av olika edtechtjänster, där bland annat Ouriginal (tidigare Urkund) nu ingår. Turnitin är ett bolag med globalt fokus på utbildning, med tjänster för gymnasium, högskola, forskarutbildningar och vetenskaplig forskning. De erbjuder produkter och tjänster att använda för till exempel bedömning, betygssättning och återkoppling samt avancerade tester för yrken som läkare, sjuksköterskor och advokater.
Aaron Yaverski är regional vice vd på Turnitin och började på företaget 2019. Hans fokus är att leda och arbeta med deras globala allians-team. Han har en bakgrund som vd på McGraw Hill Education och vice vd (juridik och kapitalmarknader) på Wolters Kluwer Law & Business. Aaron har också haft ledande positioner på företag som Computer Associates, Gartner och IBM och har omfattande erfarenhet inom utbildning, förlagsverksamhet och teknikindustrin.
Aaron säger att deras lösningar primärt är inriktade på att säkerställa hederlighet och äkthet i studenters och forskares arbete och också att ge studenter snabbare och bättre återkoppling på sina uppgifter. Han berättar att resan för Turnitin startade 1998 vid University of California, Berkeley, när de fyra studenterna Dr. John Barrie, Emmanuel Briand, Melissa Lipscomb och Dr. Christian Storm såg behovet av ett verktyg som kunde hjälpa studenter i deras lärande och samtidigt upprätthålla en hög nivå av akademisk hederlighet. De utvecklade då en granskningstjänst som hjälpte studenterna att få återkoppling från sina klasskamrater.
– Efter 25 år på marknaden och med vårt fokus på akademisk hederlighet och äkthet, befinner vi oss nu i en tid av förändring för lärande och utbildning, där nya teknologier ökar gapet mellan tradition och innovation, menar Aaron. Därför vill vi, bland annat med hjälp av AI-verktyg, främja lärande utan att kompromissa med den akademiska hederligheten.
När det gäller digitalisering inom utbildningssektorn betonar Aaron vikten av att ha rätt verktyg för att kunna nyttja teknologins potential utan att för den sakens skull undergräva utvecklingen av kritiskt tänkande.
– Alla inom utbildning letar efter verktyg och experter som kan hjälpa dem att prestera på bästa sätt och tillgång till generativ AI är en ny superkraft som har förändrat hur man kan lära, skriva och skapa, menar han. I detta nya paradigm har akademisk hederlighet blivit mer diffus och det är bråttom att hitta sätt att navigera i AI:s nya värld. Här skapar akademisk hederlighet tillit till lärandeprocessen, till värdet av en examen och till varandra.
Genom att bli medlem i Swedish Edtech Industry vill Turnitin skapa närmare band till den nordiska marknaden och edtech-gemenskapen.
– Vi ser fram emot att dela med oss av vår kunskap om akademisk hederlighet och att upptäcka nya sätt att samarbeta och nätverka med nordiska lärare och edtech-organisationer, avslutar Aaron.
Ladda ner Turnitins e-bok: ”Allt du behöver veta om akademisk hederlighet” här.