Det var ett tag sen sist, men nu har vi gjort en intervju med ett av våra medlemsbolag igen. Den här gången Viveka och Kaveh Pourshahidi, grundare av Tiny Minds Lab som erbjuder tjänsten Tinky, en app som är skräddarsydd för undervisning i förskolan och som hjälper pedagoger, rektorer och huvudmän att nå målen i läroplanen.
Viveka och Kaveh är såväl livskamrater som kompanjoner i företaget som de startade 2021. Viveka med en bakgrund inom såväl edtech som inom varumärkesfrågor och som rådgivare i hållbart ansvarstagande. Kaveh kom till Sverige som flykting för många år sen med en ärvd dröm om att bli dataingenjör, men som ganska snabbt byttes ut mot studier inom journalistik och kommunikation, och senare ett yrkesliv i en kreativ miljö. Paret var involverade i en innovativ lek- och lärapp som riktade sig till barnfamiljer och det ledde i sin tur till att förskolor började höra av sig.
– Det var då vi fick upp ögonen för att det fanns ett behov av vettigt lärmaterial i förskolan, berättar Viveka. När vi började utveckla Tinky bestämde vi oss för att ta reda på vad de verkliga behoven bestod i.
De kom snart till insikten att om de ska hjälpa barnen till ett stimulerande lärande, måste de först förstå vad personalen behöver.
– Det var ledsamt att se förskollärare som nästan går sönder av stress och press och rektorer som förväntas leva upp till rigorösa krav, men sitter med otidsenliga verktyg för uppgiften. Efter många timmar i förskolor och i samtal med barnskötare, förskollärare, rektorer och huvudmän blev resultatet Tinky.
– Tinky är ett verktyg som ger förskolorna samma digitala stöd för en effektiv verksamhet som är en självklarhet i alla andra branscher, säger Kaveh. Verktyget ger kontroll och arbetsglädje och frigör resurser så att personalen kan bli de superpedagoger som de vill vara. Vi tror att verklig transformation uppnås med smart använda resurser, samarbete och välmående arbetslag. Tinky ger kontroll över lärandet. Dels genom att personalen, oavsett utbildningsgrad, får översikt över undervisningen i realtid, och också genom att synliggöra vad varje barn faktiskt lär sig.
Viveka berättar att hon, i sitt tidigare arbete med pedagogiskt innehåll i digitala produkter upptäckte den otroliga motor som bra litteratur kan vara för barns lärande.
– Magin i bra högläsning och de aktiviteter som den kan inspirera till är konstigt nog en underutnyttjad kraft i förskolan. Det vill jag gärna bidra till att ändra på, säger Viveka. Sen är barns rätt till en likvärdig utbildning det enskilt viktigaste hållbarhetsmålet, fortsätter hon, eftersom det har så stor impact på alla de andra globala målen. Jag kan inte tänka mig att jobba med något mer tillfredsställande.
Om 5 år kommer det fortfarande vara brist på utbildade förskollärare, och säkert liksom idag en ekonomisk press på verksamheterna, tror Viveka och Kaveh, men då hoppas de att Tinky har etablerat sig som ett självklart hjälpmedel för förskolorna att upprätthålla och utveckla kvalitet. Dessutom siktar de utomlands.
– Små barns lärande och utveckling är en universell angelägenhet, säger Viveka. Många länder i Europa har uttalade satsningar på digitalisering i utbildningssektorn och det är i förskolan som de största behoven finns.
När det gäller förskolan har digitaliseringen gjort stor nytta när det gäller att underlätta administration som till exempel resursplanering, närvaro och liknande, menar Viveka och Kaveh. De tror att den stora och hittills underutforskade möjligheten ligger i att på riktigt stödja den pedagogiska kvaliteten och att göra det med kontinuitet, där ett smart digitalt stöd för att planera, uppmuntra, följa upp och utvärdera varje barns individuella utveckling har potential att förändra förskolan i grunden.
– Framgångsnyckeln är förstås att utgå från hur människor fungerar och låta alla inblandade få utrymme för just sin kompetens och talang, säger Kaveh. Det gäller både barnen och de vuxna runt dem.
Vi kan inte undvika att prata om debatten och det offentliga samtalet just nu, där Viveka och Kaveh tycker att det görs alltför populistiska uttalanden, speciellt när det gäller förskolan.
– Vi lever i en värld som förändras i snabb takt och där rädsla ofta präglar det offentliga samtalet, säger de med enad mun. Att rusta barnen för en oviss framtid har aldrig varit viktigare. Framförallt måste alla barn få samma chans att lägga grunden till sitt livslånga lärande. Edtech spelar en viktig roll i att se till att vi klarar av det. Ingen är betjänt av en ordning där vissa förskolor når målen i läroplanen, och andra blir förvaringsplatser på grund av bristande resurser. Den enskilt mest effektiva åtgärden för att nå likvärdighet i förskolan är att utveckla de målstyrda processerna för undervisningen. För att kunna leverera undervisning med hög kvalitet i ett läge när det saknas utbildad personal och budgetarna är tajta, behövs innovativ utbildningsteknologi. Till exempel stöd som utjämnar skillnader i kompetens i arbetslaget och evidensbaserade läromedel där varje barn utmanas på rätt svårighetsnivå. Allt färre väljer att utbilda sig till förskollärare och alltför många väljer att sluta i förtid. Förskolan måste bli bäst på att locka till sig duktiga pedagoger som har talangen att möta och motivera barn. Vi är övertygade om att rätt stöd i form av smarta verktyg kommer att skapa härligare, mindre stressiga arbetsplatser där personalen får chansen att lyckas med sitt uppdrag.
För Tiny Minds Labs är medlemskapet i Swedish Edtech ett stöd vad gäller omvärldsbevakning, kompetensutveckling och erfarenhetsutbyte.
– Här har vi tillgång till ett intressant nätverk och för oss har det också varit ovärderligt att få möjlighet att testa och utvärdera appen med yrkesverksamma pedagoger i testbädden Swedish Edtest. Under hela resan från idé till produkt har det varit en reling att hålla sig i, en garant för att veta att vi är på rätt spår, säger Viveka.