Vi har pratat med Malin Svensson, som sedan september i fjol är Country Manager Nordic på ThePowerBusinessSchool, en global och digital business school som grundades 2017.
ThePowerBusinessSchool (tidigare The PowerMBA) startades som ett alternativ till de traditionella MBA-utbildningarna (Masters of Business Administration, en vidareutbildning inom företagsekonomi), eftersom grundarna ansåg att de traditionella utbildningar var både dyra och för tidskrävande för att bland annat kunna skapa och möjliggöra kontinuerligt lärande. ThePowerBusinessSchool erbjuder utbildningsprogram där entreprenörer och framgångsrika ledare från världens alla hörn delar med sig av sina erfarenheter. Föreläsare som själva drivit eller driver företag, som t.ex. medgrundare till Netflix, YouTube, Tesla, airBnB, Facebook, författare och grundare till koncept såsom Agile och Scrum, entreprenörer, experter m.fl. Genom att erbjuda utbildning på den här nivån på ett både tids- och kostnadseffektivt sätt, hoppas företaget kunna demokratisera tillgången till utbildning. Utbildningspassen levereras i microlärandeformat, dvs korta pass på 15 minuter för att göra dem lätta för deltagarna att få in sina agendor.
Malin, som har flera chefs- och ledarpositioner på olika företag i bagaget, bl.a. på Business Sweden som landschef för Spanien, Portugal och Italien, känner starkt för syftet att just demokratisera tillgång till utbildning.
– Jag vet att kunskap är ett effektivt sätt att driva tillväxt i ett företag och att arbeta strategiskt med att lyfta sina medarbetare för att få detta att hända. Att individualisera kunskapsutveckling tror jag är nyckel till många organisationers framfart, säger Malin.
Hon fortsätter med att berätta om hur de dels arbetar med Learning Solution Architects som designar lärvägar i linje med kundernas målsättningar och behov och dels erbjuder nätverk genom sitt globala community med olika aktiviteter.
– Vi vill stötta alla organisationer att skapa bra team, en bra lärandekultur och god kommunikation. Genom att säkerställa kunskap och kompetens utvecklas organisationerna, menar Malin.
Över 70.000 personer i över 100 länder har gått eller går någon av utbildningarna som erbjuds och just nu sker en expandering i alla länder i Europa. Företaget befinner sig i expansiv fas och målet Malin ser är att man förankrat sin roll globalt och att man är det självklara valet, det företag kunderna föredrar när det kommer till kompetensförsörjning.
– Vi vet att vi är relevanta och adderar ett unikt värde till vad många har idag och framför allt kan vi, som en extern leverantör, stötta med att ta fram strategier för det livslånga lärandet och på så sätt vara ännu mer relevanta för våra kunder, säger Malin. Vi stöttar med att arbeta nära affärsnära utmaningar och just nu är den nödvändiga omställningen hos många organisationer, drivet av digitaliseringen, en tydlig nytta vi bidrar med.
The PowerBusinessSchool fokuserar på digitala utbildningar och undervisning, något Malin menar är ett sätt att möta utmaningarna som finns i kompetensförsörjning, up- och reskilling och tillgång till utbildning, men det innebär också att våga prova, våga testa nytt och kombinera det som bäst fungerar i linje med utvecklingsmål och andra parametrar.
– Personligen tror jag att framgången till ett livslångt lärande ligger i att just kombinera det bästa inom ekosystemet, säger Malin. Pandemin har gjort att digitaliseringen har accelererat och påverkat olika branscher olika. För oss har det blivit märkbart att det inte bara handlar om att våra kunder är mer uppkopplade, utan även om att deras mindset ändrats. Man är mer öppen för denna typ av utbildning.
Tillsammans kan vi möta samhällsutmaningarna
Som medlemmar i Swedish Edtech Industry hoppas vi kunna bidra till det livslånga lärandet på riktigt, det är en av anledningarna till att vi valt att gå med, förklarar Malin.
– Bara tillsammans i detta starka nätverk kan vi möta samhällsutmaningar relaterat till ökat kompetensbehov och dela med oss av vår kunskap och erfarenheter.