Vi har pratat med Pernilla Wikman, affärsutvecklingschef för Systematic L&L (Library and Learning) sen 1,5 år tillbaka. Systematic är Danmarks största privata mjukvaruföretag med verksamhet inom flera olika områden, såsom försvaret, sjukvården, energi och digitalisering, där systemet Cicero är framtaget för skolbibliotek. Idag använder strax över 500 skolor Cicero i Sverige.
Pernilla, som har arbetet med området skolbibliotek i över sju år, berättar att hennes driv att göra biblioteket ännu mer tillgängligt för eleverna, stimulera till läsning och öka läsförståelsen, bland annat har sitt ursprung i den egna skolgången.
– Jag hade det tufft med skolarbetet och framför allt med läsningen, vilket påverkade mitt eget yrkesval. Jag vill bidra och stötta de elever som har det tufft med läsningen och valet att arbeta med skolbibliotekssystem och på Systematic, där jag får vara en del av utvecklingen, känns given för mig.
Systematic grundades av Michael Holm som startade verksamhet för 35 år sen, hemma i ett hus i Risskov nära Aarhus i Danmark. Han är än idag ägaren av företaget som nu strax över 1100 anställda.
– Michael är otroligt insatt och engagerad, säger Pernilla. Både i våra kunder och alla anställda. I dessa coronatider har vi anställt 134 nya kollegor, vilket för mig är ett bevis på att vi är ett företag som står stadigt och behövs i samhället.
När det gäller skolbibliotekssystemet Cicero står man fortfarande i startskedet i Sverige med strax över 500 skolor som använder tjänsten. Man har nyligen etablerat ett samarbete med BTJ.
– Vi har just fått äran att hjälpa Norrköpings kommun och Södertäljes kommun, berättar Pernilla, och framöver hoppas vi såklart få hjälpa fler kommuner. Med tanke på Fridolins rapport kring stärkande skolbibliotek och att Skolverket nu lyfter skolbibliotekets vikt, hoppas jag verkligen att fler kommuner komma satsa på sina skolbibliotek. Även om corona inte påverkat företaget i stort, så har det såklart varit färre elever inne på skolbiblioteken och därmed färre lån av fysiska böcker. Men vi har inte heller sett någon minskning av användandet av Cicero, snarare ökning.
All funktionalitet finns på plats, fortsätter Pernilla, men hon är tydlig med att det är en konstant utveckling.
– Vi strävar efter att hela tiden gå hand i hand med skolans utveckling framåt och med funktioner i Cicero som stödjer skolans arbete. Vi vill vara en del av kommunernas och huvudmännens digitala ekosystem och även vara en del av utvecklingen framåt.
Utveckling sker bäst genom en nära dialog med andra leverantör mot skolorna, tror Pernilla.
– Jag ser en framtid där kommunerna upplever en mer sömlöst integration mellan sina olika inköpta digitala tjänster och för det behöver vi leverantörer samverka och samarbeta. Att vara med i Swedish Edtech Industry är ett sätt att hitta dessa samarbeten, avslutar hon.