Vi har pratat med Erik Truedsson, vd på LäraMera & Leripa, ett företag som genom åren utvecklat en rad digitala läromedel för elever med särskilda behov. 2018 lanserades Skoltavlan, en plattform där lärare kan skapa och dela interaktivt undervisningsmaterial anpassade till sina elevers förutsättningar. Skoltavlan används på ett stort antal grundsärskolor runtom i Sverige.
I vårt samtal berättar Erik, som tidigare arbetat som psykolog och forskat inom utvecklingspsykologi, att idéen till Skoltavlan föddes utifrån den kontakt de har med olika lärare.
– Lärarnas oerhört kreativa och inspirerande idéer för appar la grunden för Skoltavlan och mitt jobb och ansvar för att utveckla innehåll och funktioner i Skoltavlan består till stor del av, att i samarbete med dessa pedagoger, ta fram nya övningar och material till plattformen. Det är verkligen inspirerande!
Det pågår ett ständigt arbete med att utveckla Skoltavlan och under det senaste året har man även introducerat lokala versioner av Skoltavlan i England, Portugal och Italien. Just nu skapar man t.ex. nytt innehåll för att matcha den nya läroplanen i engelska för grundsärskolan åk 1-6, berättar Erik.
– Vår målsättning är att tillhandahålla ett heltäckande digitalt läromedel för grundsärskolan. Vår vision är att Skoltavlan ska finnas i minst 10 länder i Europa inom 5 år.
När det gäller elever med särskilda behov, tycker Erik att just digitala läromedel kan erbjuda många fördelar, men att det krävs att pedagoger ges möjlighet att få tillräckligt med stöd och utbildning för att läromedlen ska kunna användas till sin fulla potential.
– Vi tror också att det är viktigt att skolorna, pedagoger och elever, bjuds in till att vara delaktiga i utvecklingen, säger Erik. Pandemin har drivit på en nyfikenhet och vilja till att använda digitala verktyg och läromedel. Vi tror starkt på att edtech i framtiden kommer vara en viktig komponent för att hjälpa elever med särskilda behov att uppnå kunskapskraven i skolan.
Att samarbeta inom branschen är viktigt för att fortsätta ligga i framkant och det är en av anledningarna till att man valt att gå med i Swedish Edtech Industry.
– Vi ser också Swedish Edtech Industry som en viktig kanal för att knyta nya kontakter med skolor, avslutar Erik.