SchoolParrot ger skolan möjlighet att tala direkt till sin blivande målgrupp

NUITEQ gör undervisning och lärande mer engagerande i klassrummet och på distans
september 23, 2021
Skolstil vill underlätta läs- och skrivinlärningen
oktober 7, 2021

Den här gången har vi pratat med Eric Gisaeus, vd och grundare av SchoolParrot, en av Sveriges största siter där vårdnadshavare och elever kan skriva och ta del av omdömen och få information om olika skolor. SchoolParrot, som fungerar hela vägen från förskola till yrkeshögskola och högre utbildning, lanserades 2019 och finns idag i fyra länder: Sverige, Storbritannien, Sydafrika och Nya Zeeland. Företaget har tre anställda, men planerar att växa.

Låt skolor framhäva sig i bild, text och omdömen i en kontrollerad miljö

Serieentreprenören Eric, med bolag som Leeads AB (nu Vo2 Cap Holding, noterat på First North), Breakit.se, The Trigger Company, Ocast.com och SchoolParrot på sin “cv”, lägger nu mycket av sin energi på att skapa målbilden han ser framför sig: världens största omdömessite för skolor. SchoolParrot är en site där skolor, i en kontrollerad miljö, kan framhäva sig i bild, text och omdömen, menar Eric.

– Här får skolan en möjlighet att tala direkt med sin framtida målgrupp. Internetanvändare idag söker mer och mer på frågan “hur är skolan?” och enligt flera rapporter använder 85% av de yngre internetanvändare sig av just omdömen för att bilda sig en uppfattning om saker och ting.

Eric berättar att SchoolParrot startades för att de såg att omdömen fanns för skolor, men i okontrollerad miljö och kontext. Det saknades en renodlad sida där föräldrar och elever kunde läsa och lämna omdömen anpassade för skolan.

– När vi släppte vår tjänst 2019 strömmande trafiken in och tillväxten har varit konstant sedan dess, säger Erik. Nu anser vi påverka de flesta gymnasieval, stora delar av grundskolan samt delar av förskoleverksamheter. Även yrkeshögskolor och högre utbildningar kan använda SchoolParrot.

Validering med SchoolParrot Score

Målet är att få så många skolor som möjligt att förstå vikten av omdömen. Samtidigt som tillväxten ökar tar man sikte på mer expansion i utlandet. SchoolParrot vill bli en given kanal för såväl skolor, vårdnadshavare och elever världen över och försöker skapa en sorts validering/rekommendationsgrad för skolor: SchoolParrot Score.

– Detta hoppas vi göra tillräckligt bra för skolor att faktiskt använda och skylta med, säger Eric. Vi tar vårt uppdrag ytterst seriöst och varje dag tar vi verksamheten vidare för att uppnå detta. Att förändra hur skolan tänker kring kommunikation och internetvanor är utmanande, men givet är att SchoolParrot tas emot väldigt bra av slutanvändarna. Flertalet skolor har också börjat förstå och skapat konto hos oss med väldigt bra resultat. Äger man slutanvändarna brukar de ge en bra signal till hur marknaden formas framöver.

Användarna driver marknaden

Eric menar att det är användare som driver de fenomen marknaden sedan utvecklar.

– Ibland kan det kännas jobbigt i början, som när sociala medier kom. Skolorna visste inte hur de skulle agera, men har lärt sig och nu finns de allra flesta där och uppskattar sociala medier som kanal.

För SchoolParrots del fanns behovet och fenomenet: word-to-mouth mellan personer. Man tog vara på det och utvecklade sin site.

– Vi gör det digitalt i så enkel form som möjligt så skolan kan förstå, hantera utan att det spårar ut tekniskt, säger Erik. Dessutom får skolan en kanal som faktiskt berättar mer om skolan än all marknadsföring de gör.

Coronapandemin slog hårt mot SchoolParrot i början. Skolor fokuserade självklart på att få sin dagliga verksamhet att fungera och man pausade sina aktiviteter mot skolorna. Men en bit in märkte man att skolorna själva och användarna börja använda SchoolParrot ännu mer.

– Om man inte kan besöka öppet hus, vad är då bästa digitala lösningen för att få ut ett budskap från en ambassadör på skolan? Omdömen, sa många. Skolor gjorde inbjudningar till elever och i början av 2020 strömmade det till flera nya skolor som kunder, säger Eric och lägger till att de som bolag mår bra av att skolor förstår digital kommunikation bättre nu.

Ingen tid för buggar, support och tekniska utmaningar

Eric menar också att edtechbolagen behöver fokusera på att bygga enkla plattformar som är snabba och fungerar smärtfritt, att inte göra det för svårt för sig. Tjänsterna tenderar att bli för tekniska och passar inte skolan, även om tanken är god, säger han.

– En skola är inte ett gäng tekniker, de ska lära elever kunskap. Det finns ingen tid för buggar, support och tekniska utmaningar. Det ska fungera.

Att SchoolParrot nu blir medlemmar i Swedish Edtech Industry är för att visa att de finns och att edtech inte bara handlar om system för att hantera skolans interna processer, säger Eric.

– Vi anser att behovet är stort för vår tjänst för skolor. Folk förväntar sig att skolan har omdömen, speciellt validerade omdömen och att de aktivt visar vad elever och vårdnadshavare tycker om skolan. Vi anser att det varit en gråzon och tror att transparens i kontrollerad miljö är bra för både skolor och elever. Vi har hundratusentals besök varje månad och tycker i allra högsta grad att vi är ett edtechbolag, avslutar Eric.

Läs mer om SchoolParrot här.