Vi har pratat med Daniel Gullberg, nytillträdd VD för Readspeaker AB. Företaget, som grundades i Sverige, erbjuder text-till-tal-lösningar och är numera ett globalt företag med 200 anställda varav drygt 40 i Sverige. I år firar Readspeaker 25 år och man har över 12 000 kunder i 70 olika länder.
ReadSpeaker utvecklar AI-baserade text-till-tal-lösningar som används för att underlätta lärande och tillgänglighet. Man levererar TTS (text-to-speach) för webbplatser, dataspel, e-lärande och tillgänglighetsprodukter med ambitionen att göra innehåll mer tillgängligt, engagerande och inkluderande.
– Vår teknologi gör det möjligt för alla, oavsett förutsättningar, att ta del av digitalt innehåll, säger Daniel Gullberg, tidigare försäljningschef och platschef på Readspeakers kontor i Uppsala, men sedan december 2024 VD för Readspeaker AB.
ReadSpeakers resa började 1999 när vännerna Niclas Bergström och Fredrik Larsson insåg behovet av att göra textinnehåll på webben tillgängligt för personer som föredrar att lyssna istället för att läsa. Tillsammans utvecklade de världens första webbläsartjänst som kunde läsa upp text. För Fredrik, som är blind sedan födseln, var visionen tydlig: att göra internet tillgängligt för alla.
– Det var ett genombrott som lade grunden till den utveckling inom området som vi ser idag, säger Daniel. Tack vare vår starka innovationskultur har vi fortsatt att ligga i framkant sen dess. Idag erbjuder vi över 200 syntetiska röster på mer än 50 språk.
När det gäller skola och utbildning är ReadSpeakers lösningar en del i många skolors och universitets verktygslåda, med teknik som hjälper studenter och elever med allt från dyslexi till språkinlärning.
– Våra verktyg är en del i att skapa en mer inkluderande utbildningsmiljö, där studenter och elever med olika behov får möjlighet att delta på lika villkor, säger Daniel. Vi vill hjälpa de som behöver, att hålla jämna steg med sina jämnåriga, förbättra läsförståelse, ordförråd och samtidigt främja ett självständigt lärande genom ökad motivation och självförtroende. Det är fint att se hur våra lösningar bidrar till att alla kan nå sina mål, oavsett om det handlar om att förstå en text eller att bygga självförtroende.
Både den globala och svenska marknaden har under de senaste åren påverkats av geopolitisk oro, inflation och politiska förändringar, vilket så klart också påverkar edtechbranschen.
– Ökade ekonomiska påfrestningar har ökat behovet av kostnadseffektiva och skalbara utbildningslösningar, samtidigt som pandemin accelererade den digitala omställningen, säger Daniel som menar att framtiden för edtech ser ljus ut, med en tillväxt driven av AI, adaptivt lärande och ett ökat fokus på mer individanpassad utbildning. Samtidigt kvarstår utmaningar som digital ojämlikhet och datasäkerhet.
Målet för Readspeaker är att vara en ledande aktör inom sitt område globalt, med stärkta partnersamarbete för att göra utbildning och lärande tillgängligt för alla.
– Vi vill fortsätta innovera TTS-teknologin för att leverera ännu mer naturliga, exakta AI-drivna lösningar, säger Daniel. Vi kommer att fortsätta utveckla och utöka vår katalog med röster på olika språk och skapa anpassade text-till-tal-röster, som förbättrar tillgängligheten för onlineinnehåll.
När vi pratar om det som krävs för en framgångsrik digitalisering inom utbildning, är Daniel tydlig med att det inte handlar om att “bara digitalisera utbildningsmaterial”.
– Vi måste säkerställa att resurserna är tillgängliga för alla studenter och elever. Det innebär att inte bara hantera internetåtkomst, utan också erbjuda en heltäckande uppsättning verktyg som möjliggör onlineinlärning, bedömning och anpassning efter olika behov. Här tycker vi att röstteknologi spelar en central roll eftersom den kan minska hinder för elever med neurodiversitet, synnedsättningar, dyslexi eller lässvårigheter. Dessutom bidrar funktioner som inbyggda översättningsverktyg och uttalsstöd till flerspråkiga elevers lärande. Varje elev ska känna sig representerad och stöttad.
Sen punktar Daniel några av grundbultarna för vad han ser behövs för en klok digitalisering inom utbildning överlag:
– Robust infrastruktur med tillförlitlig internetåtkomst och moderna enheter.
– Lärarutbildning och stöd för att integrera teknik effektivt i undervisningen.
– Inkluderande och tillgängliga verktyg som möter olika lärandebehov.
– Elevcentrerad design med fokus på personalisering och interaktivitet.
– Samarbeten mellan stat, skolor, edtech-aktörer och samhällen.
– Fokus på livslångt lärande för att adressera framtida arbetsmarknadens behov.
Till sist frågar vi varför Readspeaker valt att vara medlemmar i Swedish Edtech:
– Att vara medlem i Swedish EdTech Industry är viktigt för oss eftersom det ligger i linje med vår mission att förbättra tillgänglighet och inkludering genom innovation inom utbildning. Medlemskapet ger oss möjlighet att samarbeta med andra aktörer, bygga partnerskap och dela insikter för att stärka teknologi i utbildning.
Läs mer om Readspeaker här
What the European Accessibility Act Means for e-Learning