Idag släpps en ny guide som syftar till att ge förskollärare, föräldrar och beslutsfattare stöd i hur digitala verktyg kan användas medvetet och pedagogiskt i förskolan. Lanseringen kommer i ljuset av den pågående debatten, där förslag om en “skärmfri” förskolemiljö har väckt frågor och farhågor kring användningen av digitala verktyg i barns tidiga lärande, där skolministern vill se tydligare riktlinjer.
Den nya guiden vill tydliggöra skillnaden mellan passiv och omedveten skärmanvändning och en medveten användning av digitala verktyg som en del av lärandet. Med exempel visar guiden på de positiva möjligheterna som finns när digitala verktyg används på rätt sätt, till exempel för gemensamma läsaktiviteter, utforskande experiment och lekfulla lärsituationer. Men pekar också på risker och fallgropar man bör undvika.
”Medveten användning, inte passiv konsumtion”
– Det är stor skillnad mellan passiv skärmtid och en medveten användning av digitala verktyg som bidrar till lärande och utveckling. Paddan ska inte användas som barnpassning, vilket hör till undantagsfallen i förskolan vill jag ändå påpeka, säger Johanna Karlén, kvalitetschef på Swedish Edtech Industry som tagit fram guiden.
Det är bra att det skickas tydliga signaler om riskerna, men det är också viktigt att lyfta de värden som finns, fortsätter hon och lyfter att digitala verktyg som stimulerar och kompletterar gemensamma aktiviteter som högläsning, experiment i naturen och viktiga hjälpmedel för barn i behov av stöd eller med annan språkbakgrund måste ha sin självklara plats i förskolan. Vi får inte förväxla passivt youtube-tittande med det. Överlag så används digitala verktyg sparsamt i förskolan idag.
Enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer för hemmet ska digitala medier användas med eftertanke, och den här guiden erbjuder konkreta tips för att säkerställa att tekniken används på ett sätt som stöttar barnens lärande, utan att ersätta andra viktiga aktiviteter som rörelse och vila, avslutar Johanna.
Stöd till föräldrar och pedagoger
Guiden innehåller en modell för hur digitala verktyg kan användas i lärandet. Den ger exempel på när digitala verktyg kan tillföra värde och när risker finns och tanken är att den kan vara ett bra planeringsunderlag för personalen på förskolan, men också i samtal med vårdnadshavare.
Om Guiden- en del av Edtechkartan
Guiden har tagits fram av Swedish Edtech Industry som konsulterat forskare och ett stort antal förskollärare och rektorer, med en ambition om att underlätta arbetet med en medveten användning av digitala verktyg i förskolan. Många förskolor och huvudmän har redan idag riktlinjer och ett medvetet arbete. Den är tillgänglig på vår webbplats, Edtechkartan, där fler guider för upphandling, införande av digitala prov och datadrivet arbete också finns.