Vi har intervjuat Mattias Karlsson Sjöberg, grundare av Moderskeppet, som via sina medlemstjänster med onlinekurser utbildar Sveriges digitala kreatörer i foto, design, ljud, video och skrivande. Företaget har idag 26 anställda och över 20.000 medlemmar.
Moderskeppet startade 2007 med kurser i foto och Mattias menar att de fortfarande är mest kända inom det ämnet, även om det idag är en liten del av utbudet. Plattformen är fylld med online-kurser som skapas av ämnesexperter och pedagoger, berättar Mattias. Han beskriver medlemmarna som en härlig samling, med allt från entusiaster till yrkesverksamma, egenföretagare, gymnasieelever och högskolestudenter och förstås de kreativa pensionärerna.
Mattias är grundare, så Moderskeppet har varit hans jobb sedan start. Numera är han marknadschef och även institutionellt minne säger han.
– Jag minns allt vi lyckats och misslyckats med och varför. Anledningen till att jag startade Moderskeppet var för att imponera på sin dåvarande flickvän, numera fru. Jag köpte en digital systemkamera typ först av alla. Efter några timmars bekantskap var det uppenbart att alla i Sverige snart skulle köpa en likadan och att de då behövde världens bästa lärare. Som jag, med en 30-årings attityd, ansåg var mig själv. Därför spelade jag in mig själv på video när jag undervisade, så verkligen alla skulle få se och höra just mig, säger Mattias och skrattar.
När vi pratar om företagets framtid, hur det kommer se ut om fem år, beskriver Mattias ett 2027 där det är svårt att minnas hur det var innan alla ytor blev skärmar.
– Skärm på köksbänken, vid sängen, i spegeln, över hela skrivbordet, på alla kontorsväggar, i skyltfönstret, i bilen, vid tågsätet, i kön på Coop. Samt förstås ständigt en skärm i vänsterhanden. För våra medlemmar fortsätter skärmar vara spännande kanaler att nå ut i. Där de kan kommunicera med text, bild, ljud och video. Och på Moderskeppets alla sajter lär de sig alltid hur. Med varje app, verktyg, tjänst, teknik, pryl de väljer för sitt skapande. Det är bilden jag ser.
När det kommer till erfarenheterna som gjorts under pandemin, menar Mattias att de gjorde en hel del före den som då kändes som “coola framtiden”, men som nu känns som ett “trist inspelat webbinar anno 2021”.
– Vi hade fördelen att redan vara superdigitala. Men Phil Collen, gitarrist i 80-tals-bandet Def Leppard, beskrev hur det är att vara föregångare så här: ”plötsligt blev alla andra bättre på att vara Def Leppard än Def Leppard.” Ribban för omsorgsfull kvalitet har höjts enormt. Och vi har fått utveckla oss precis lika mycket som alla andra för att inte bli omkörda, säger Mattias.
Anledningen till att Moderskeppet valt att bli medlemmar i Swedish Edtech Industry beskriver Mattias så här:
– När jag var 22 år fick en kompis jobb på marknadsavdelningen på Sveriges största glassbolag. Han sa till mig: ”Det viktigaste är inte att sno marknad från glassamatörerna på hjul, utan att vi hjälps åt så att alla äter glass efter varje lunch.” Jag tänker på det ofta, avslutar han.