Vi tog ett snack med Örjan Johansson, ordförande för Swedish Edtech Industry om hur han ser på föreningens roll och utvecklingen inom digitalt lärande.
Örjan är till vardags nationell affärsenhetschef Skola på Atea, som är återförsäljare av produkter och tjänster från flera olika leverantörer till skolan. Att vara engagerad i styrelsen för Swedish Edtech Industry ser han som ett viktigt uppdrag för att bidra till branschens utveckling och vara med och påverka dess framtid.
– De forum och de diskussioner som Swedish Edtech blir inbjudna till idag är viktiga för politiska beslut och samhällets syn på edtech som en enad bransch och gemensam röst. Dialog är avgörande i de här komplexa frågorna och alla perspektiv måste upp på bordet. Från branschens sida bidrar vi med vårt kunnande och know-how när frågor lyfts och beslut ska tas. Det handlar om allt från tekniska standarder och hur man kan få till vassa kravställningar, till att svara på remisser och rådge utredare och myndigheter på regelbunden basis. Genom medlemskap hos oss är man med och bidrar till att ta det gemensamma ansvaret.
Om du får önska, hur ser Sveriges utveckling inom digitalt lärande framåt ut?
– Min önskan är att fler företag, särskilt leverantörer till privat sektor, ansluter sig till branschorganisationen. Genom att stärka gemenskapen och i det även lära av varandra, får vi en ännu större påverkan och ökar möjligheten att stötta samhällets livslånga lärande. Kompetens är en av Sveriges viktigaste samhällsfrågor. Jag hoppas också att vi kan bidra till att skapa en mer nyanserad debatt om skolans digitalisering och undvika den polarisering vi ser idag.