Vi har intervjuat Michal Hudeček, ägare och grundare av företaget Levebee, en matematikapp som främst vänder sig till elever i behov av olika sorters stöd. Idag används Levebee av över 200.000 elever världen över och man har precis lanserat sin första pilot i Sverige och kommer nu att delta i Swedish Edtest, vår nationella testarena för digitala lärresurser.
Michal, som startade företaget tillsammans med Renata Wolfova 2014, berättar att de är en perfekt kombination. Renata är specialpedagog och har hjälpt barn med olika inlärningssvårigheter i över 30 år och Michal själv har över 20 års erfarenhet av olika digitala verksamheter.
– Min roll är att tillämpa och kombinera såväl min tekniska bakgrund som min affärsbakgrund med Renatas evidensbaserade metodik så att vi kan skapa och leverera en attraktiv app som ger positiv pedagogisk effekt. Vår app är skapad av kärlek till de barn som har särskilda behov och olika modersmål.
Levebee innehåller hundratals unika övningar där var och en motsvarar ett mindre inlärningsmoment så att eleverna kan fokusera på en enkel aktivitet i taget. På så vis får även läraren hjälp att identifiera exakt var eleven fastnar och behöver stöd.
– Barn som tror att de ”inte har en mattehjärna” är objektivt eller rent av subjektivt uteslutna från många utbildnings- och karriärmöjligheter, säger Michal. Det här hade i de flesta fall kunnat förhindras helt om de hade fått ordentligt stöd i tid. Ett problem är att lärare ofta inte har tillräckligt med kapacitet och resurser att hjälpa varje barn i klassrummet individuellt, specialpedagoger är överbokade eller, i vissa fall, inte alls tillgängliga. Vi tror att denna situation kan förbättras avsevärt med hjälp av teknik. Vi tycker att det är oerhört givande att ägna vår expertis och erfarenhet åt en så viktig fråga. Genom att integrera vår utbildningsmetodik i ett digitalt verktyg hoppas vi nå alla klassrum och hem.
Idag innehåller Levebee övningar för förskola upp till årskurs 2. Planen är att utöka innehållet så att det täcker hela grundskolans läroplan inom kort. Appen finns på 11 språk och man vill lägga till ännu fler.
– Att lägga till fler språk hjälper oss både att expandera till fler länder, men framför allt att stötta ännu fler barn med olika modersmål, säger Michal. Inom fem år hoppas vi spela en betydande roll i att minska ojämlikheten i matematikundervisningen.
Levebee som ju finns på flera olika marknader, ser generellt en ökad tillgång till hårdvara och bättre internetuppkoppling i skolorna och det till stor del som en effekt av pandemin. Michal menar också att lärare är mer bekväma med onlinemötesverktyg, vilket hjälper dem att enkelt komma i kontakt med pedagoger och att genomföra piloter på distans. Däremot ser de fortfarande en stor lucka när det gäller inkludering och integration. De ser också lärare som gärna vill vara säkra och kompetenta när de använder digital teknik i klassrummet och att varje tekniskt fel då upplevs som pinsamt.
– Den största ”konkurrenten” för oss är fortfarande papper, säger Michal. Även om undervisningsappar har många fördelar kommer de inte ikapp papper vad gäller tillförlitlighet och användarvänlighet, de kan bara sträva efter att komma så nära som möjligt. En apps pedagogiska effekt måste därför vara mycket högre jämfört med fysiska alternativ. Och vi som utvecklar apparna måste testa våra produkter extra noggrant och vi får inte heller göra plötsliga, oväntade ändringar eftersom det påverkar användarupplevelsen och skapar osäkerhet.
Det pedagogiska syftet måste komma först, menar Michal.
– Edtechs viktigaste uppgift är att se till att eleverna fokuserar på ämnet de ska lära sig och inte på andra saker. Man måste vara försiktig så att man inte misstar engagemang för lärande. Overgamification och att välja ut prylar att köpa i spelen eller fokusera på att spendera så mycket tid som möjligt i appen hjälper inte lärandet.
Det märks att det här är något som engagerar Michal som utvecklar vad han menar.
– Att belönas för att stanna kvar i appen istället för att uppmuntras att använda sina nyss införskaffade kunskaper i andra sammanhang utanför den digitala världen hjälper inte lärandet. Ännu allvarligare tycker jag att det är när appar använder barns känslomässiga anknytning för att uppmuntra till att köpa saker. Dessutom finns det plattformar som säljer barns användardata till annonsörer. Det är en svår uppgift för både föräldrar och lärare att utvärdera vilka appar som är legitima och tillförlitliga. En trovärdig källa för utbildningsappar som har genomgått professionella tester och godkänts till användning i utbildningssyfte skulle definitivt bidra till ökad användning av edtech.
Michal avslutar med att berätta att de blev så uppmuntrade av den positiva feedback de fått från lärare i andra europeiska länder att de därför valde att lansera sin app även i Sverige.
– Genom Swedish Edtech och Swedish Edtest* hoppas vi kunna träffa svenska pedagoger och validera relevansen av vår app även här.
*Swedish Edtest är en testarena där lärare möter bolag för att utifrån en gemensamt och vetenskapligt framtagen testmetod värdera och utveckla digitala lärresurser.