Vi har träffat Ida Nordlund, grundare av företaget Edushpere som erbjuder tjänsten Lektionsakuten. Lektionsakuten lanserades 2021 och är en utbildningsplattform som innehåller förinspelade lektioner tänkt att användas bland annat som stöd för nyutexaminerade lärare, för skolor som inte lyckas rekrytera legitimerade lärare och som stödverktyg för elever med hög frånvaro.
Ida, som har en bakgrund som lärare och rektor inom gymnasieskola, vuxenutbildning och folkhögskola, beskriver sig själv som kreativ och relativt orädd när det kommer till att driva utvecklings- och förändringsarbeten. Att arbeta med förändring är inte alltid populärt inledningsvis, men landar oftast väl i slutändan, menar hon. Och Ida har varit med om en del förändringsarbeten. Hon har bland annat dragit igång nya inriktningar inom gymnasieskolan, förändrat studieupplägget inom vuxenutbildningen, startat upp norra Sveriges första lärarassistenutbildning och som hon själv uttrycker det: “stuckit ut hakan genom att starta Sveriges första Youtuberutbildning. Det var en kul resa!”.
Däremot tog det några år innan Ida vågade ta steget fullt ut när det gällde Lektionsakuten, som är en utbildningsplattform med förinspelade lektioner av och med legitimerade lärare. Tankarna på plattformen hade funnits ett tag och tvärtom vad man skulle kunna tro, var det inte pandemin som gjorde att de startade, utan viljan att hitta lösningar på rekryteringsproblem, på utmaningar kring att erbjuda särskilt stöd till elever och en vilja att kunna stötta nyutexaminerade lärare så att de stannar kvar i yrket. Det är utmaningar Ida sett på nära håll i sin roll som skolledare, berättar hon.
– Alltför många lärare orkar inte med skolans värld och alltför många elever lyckas inte ta sig igenom skolan med fullständiga betyg. Jag kunde helt enkelt inte släppa tanken som grott inom mig under fyra-fem års tid innan jag till slut valde att köra igång. Bära eller brista: jag var tvungen att göra det!
En anledning till att det dröjde var en oro kring hur det skulle landa hos lärarna, deras rädsla att ersättas av en digital lösning.
– Vi har lagt mycket tid på att försöka skapa förståelse om vad Lektionsakuten är och att det definitivt aldrig handlat om att byta ut lärare mot en digital lösning, säger Ida. Vi kommer aldrig tävla mot fysiska lärare. Den fysiska läraren är alltid förstahandsvalet. Vårt mål är att vara det trygga andrahandsvalet och skapa förtroende för tjänsten bland skolor.
Ida beskriver Lektionsakuten som en digital HR-tjänst med legitimerade lärare. De erbjuder förinspelade lektioner i hela kurser som används som del av en bemanningslösning, som stödverktyg för elever med hög frånvaro, som stöd för nyutexaminerade lärare eller som hjälpmedel när skolor inte lyckas rekrytera legitimerade lärare. Tjänsten kan också användas för att möjliggöra högre grad av individanpassad undervisning och öka måluppfyllelsen på skolan.
– Användningsområdena är många och skolor använder tjänsten på en mängd olika sätt, säger Ida. Vi är jättestolta att också i dagarna ha gått in i ett partneravtal med Skolon och tror att det kan öppna upp för ännu fler möjligheter.
Idag erbjuder Lektionsakuten 41 förinspelade kurser och det tillkommer nya lektioner och kurser regelbundet. Målet är att tillhandahålla kurser för hela gymnasiet, vuxenutbildningen, folkhögskola och grundskola på samtliga nivåer. Just nu har man fullt fokus på den svenska marknaden, men det finns planer på internationell expansion inom något år.
– Inom fem år finns vi i övriga Norden och har påbörjat sikte ut i Europa, spår Ida.
Effekter man vill uppnå är högre måluppfyllelse på skolorna och att minska lärarbristen och lärarflykten i Sverige. Lektionsakuten vill vara en hjälp för skolor att kunna garantera undervisningstiden och samtidigt ett hjälpmedel för att undvika att enstaka lektioner och hela kurser ställs in.
– Kort och gott vill vi hjälpa skolor så att fler elever går igenom skolan med fullständiga betyg, säger Ida. Och vi vill att lärare får en bättre arbetssituation. Såväl de som varit verksamma ett tag, som de som är nyutexaminerade. De behöver en stabil start så att de inte väljer att gå vidare till andra yrken efter något år.
Det var som sagt inte pandemin som gjorde att Lektionsakuten lanserades, men Ida tror att pandemin haft extremt stor betydelse för hur skolor ser på användning av digitala verktyg och det på ett positivt sätt. Det har också synliggjort andra sätt att lära, vilket är viktiga erfarenheter att ta med sig inför framtiden. Ida tror att digitala verktyg kan förändra hur undervisningen sker och skapa positiva effekter. Men hon poängterar också vikten av en sund inställning till verktygen. Att de inte får ta över helt och hållet utan användas på ett klokt sätt och som ett komplement. Samtidigt är det så mycket som har varit på ett visst sätt under lång tid, inte bara i skolan, utan i många organisationer, menar Ida.
– Digitaliseringen i skolan har kommit betydligt längre på sista tiden och för att lyckas framöver behöver man arbeta med både kulturer och strukturer.
Ytterligare efter-pandemin-funderingar Ida har, är hur skolan kommer att se ut i framtiden, när samhället och arbetslivet genomgått så pass stora förändringar de senaste två åren.
– Idag sitter allt färre på ett kontor utan är utspridda på olika platser i landet och världen för den delen, säger hon. Hur kommer det att påverka skolan i framtiden? Det blir minst sagt intressant att följa.
Att hålla sig uppdaterade om hur denna värld ser ut både nationellt och internationellt och kunna vara delaktiga i dialogen runt edtech är viktigt för Ida och hennes team. Därför valde de att bli medlemmar i Swedish Edtech.
– För oss är det såklart viktigt att kunna få lämna våra synpunkter på remissutkast så att vi gör vår röst hörd. Det är också oerhört givande att höra om andra tjänster, utbyta erfarenheter och lyssna till andra bolags framgångar och utmaningar. Kanske kommer dessa att leda till framtida samverkansparter som vi idag inte ens funderat kring. Det är ett möjlighetsskapande forum att vara med i.
Läs mer om Lektionsakuten här.