Underbart, nu är vi igång igen med intervjuer med våra medlemsbolag och den här gången har vi pratat med Ola Björemyr som är producent, ägare och VD för Kunskapsmedia Group – ett mindre företag på 8 personer som producerar och distribuerar utbildningsfilmer till skolor, AV/Mediacentraler, företag och organisationer.
Kunskapsmedia Group startade sin verksamhet 2003, och har ett utbud på över 1000 filmer och filmklipp inom de flesta skolämnen för grundskola och gymnasium. Vi har även en viss försäljning av några av våra produktioner till USA, Australien, Tyskland och England, berättar Ola, som menar att man genom film både kan påverka attityder och engagera och stimulera inlärning av ny kunskap. Vår vision, fortsätter Ola, är att öka kompetensen och förbättra inlärningen för elever och lärare med hjälp av pedagogiska utbildningsfilmer.
Ola själv har över 20 års erfarenhet i att producera utbildningsfilmer. Han har utvecklat och drivit flera bolag inom filmproduktion och även en streamingportal, samt varit delägare i en webbyrå. En anledning till att han var med och skapade Kunskapsmedia Group var att han såg att det fanns ett behov av att ge lärare och elever ett bredare utbud av konkreta och användbara filmer att använda i undervisningen, så att de inte bara var begränsade till UR:s filmutbud.
På frågan om var de står om fem år, svarar Ola att då producerar och distribuerar de ca 50 nya filmer och 50 nya filmklipp varje år och gör ett flertal engelska versioner av egna produktioner för att nå fler internationella kunder. Vi har även utvecklat vår streaminglösning, för att nå fler användare och jag ser framför mig att fler utbildningsförlag är kunder hos oss, då de använder en del av våra filmer i sina digitala läromedel, säger Ola.
När det gäller digitaliseringen i utbildningssystemet, anser Ola att man satsar mycket resurser på digital teknik, men tyvärr mindre på innehåll. För att användningen av digitala resurser ska öka måste man se nyttan och då är kvaliteten på innehållet väsentligt säger Ola. Här tror jag att myndigheter bör stötta ”mjukt innehåll” på olika sätt i form av ekonomiskt stöd, kompetenscentra, testverksamhet, nätverk m.m.
För att fortsätta leverera bra tjänster till skolan, behöver vi har fler samarbetspartners, bygga ut vårt nätverk inom digital kompetens/utbildning och även öka vår egen kompetens inom området, säger Ola och avslutar med att det är just därför ett medlemskap i Swedish Edtech Industry är bra. För det ger oss möjlighet till just det.
Läs med om Kunskapsmedia Group här.