
Debatt, PM och risk för kollaps om inget görs: nu behöver utbildningspolitiken ta nödvändiga steg
juni 10, 2025
Regeringens förslag att ta bort begreppet digital kompetens ur skolans grunduppdrag i läroplanen möter stark kritik.
– > Debatt: Regeringen raderar digital kompetens
I en debattartikel i Dagens industri 19:e juni varnar vi för konsekvenserna för Sveriges konkurrenskraft och jämlikhet. Medan EU, OECD och våra nordiska grannländer integrerar digital kompetens och AI i skolans styrdokument, går Sverige i motsatt riktning genom att konsekvent, i utredning efter utredning, förminska dess betydelse.
– Regeringen har gått för långt. Vi vill se en politik som rustar alla elever, inte bara de som redan har förutsättningarna hemma. Regeringen måste tänka om och säkerställa att digital kompetens får en tydlig plats i skolan, annars bygger vi ett kunskapssamhälle på en skör grund, säger vår vd Jannie Jeppesen.
-> Omfattande kritik i remissvaren
Det statliga betänkandet Kunskap för alla (SOU 2025:19) har bemötts med kritik till digitaliseringsfrågorna från bland andra TechSverige, Internetstiftelsen, Svenskt Näringsliv, SPSM, IFAU, Funktionsrätt Sverige, Sveriges lärare, SKR, Stockholms universitet, Göteborgs universitet och Sveriges Skolledare mfl. Kritikerna menar att förslaget riskerar att öka ojämlikhet, underminera skolans kompensatoriska uppdrag och försämra ungas möjligheter att möta framtidens arbetsmarknad och samhällsliv.
Vid en genomläsning av totalt 58 publicerade yttranden (25 juni) är 24 av remissinstanserna kritiska till de restriktiva förslagen, endast 3 tillstyrker förslaget. 79 icke-formella yttranden har inkommit (19 juni) varav antalet kritiska röster är 38, 7 tillstyrker och 4 tillstyrker med kritik.
-> 27 professorer i debatt: ”Digitaliseringen utmålas oförtjänt som boven i dramat när det gäller skolans kris””
I en gemensam debattartikel i GP (23 juni) riktar 27 av landets professorer i utbildningsvetenskap skarp kritik mot regeringens förslag att stryka digital kompetens i nya läroplanen. Forskarna menar att förslaget saknar konsekvensanalys. Bland annat ignoreras internationella mål från EU, OECD och FN om digital kompetens i tidig ålder, samtidigt som svenska ungdomars resultat i internationella mätningar som ICILS går bakåt.
”Vi har allvarliga utmaningar i svensk skola i dag, men de handlar inte om att digitaliseringen tagit över, utan om brist på resurser och allt växande digitala och socioekonomiska klyftor”, skriver professorerna. Den föreslagna läroplanens syn på digitalisering riskerar att svika de redan mest utsatta eleverna och fördjupa klyftorna i vårt samhälle och de varnar för att skolans digitala uppdrag inte får bli en politisk slagpåse.
-> Näringslivet: Läroplanen är ”en digital reträtt från en innovativ framtid”
TechSverige och Ung Företagsamhet varnar i en debattartikel i Dagens industri (19 juni) för att regeringens läroplansförslag innebär en farlig reträtt från framtiden. Genom att kraftigt begränsa digital kompetens och entreprenörskap i grundskolan riskerar Sverige att urholka både jämlikheten och innovationskraften.
”Digital kompetens och entreprenörskap är inte ett tillval – det är grundläggande”, skriver Åsa Zetterberg och Tove Jarl. Bland de konkreta förslagen finns en strategi för AI i skolan och tydliga mål för digital kompetens från tidig ålder.
– > Skolhuvudmän och forskningsinstitut: ”AI förändrar samhället och skolan kan inte vänta”
I en debattartikel i Dagens Samhälle (19 juni) lyfter ett 20-tal aktörer från skolhuvudmän och forskningsinstitutet RISE vikten av att utbildningssektorn omedelbart inkluderas i Sveriges AI-strategi. Artikeln pekar på att riktlinjer, lärarutbildning, infrastruktur och forskningsinitiativ behövs för att rusta skolan för en AI-driven framtid.
Swedish Edtechs:s yttranden på vårens pärlband av utredningar
Här hittar du sammanfattningar av alla våra remissyttranden under våren, där vi inte varit formell remissinstans men valt att svara ändå eftersom de berör våra kunskapsområden.
Digital kompetens i läroplanen – AI, digital läsning och tillgång till teknik måste säkerställas
Mindre administration – digitala system måste stödja lärare, inte belasta, statlig styrning behövs för interoperabilitet
Betygsreform – Staten bör inte drifta provsystem, öppna standarder krävs
Frånvaroregister – integriteten hotas, tekniska standarder för informationsöverföring måste till
Förbättrat stöd – assisterande teknik är en rättighet
AI-kommissionen – utbildning, skola och småföretag måste prioriteras i AI-politiken
Lärarutbildningen – MIK, AI-litteracitet och digital läsning måste bli obligatoriskt