Medieuppstickarna Mobile Stories är nominerade till Årets Idé på branschgalan Årets Dagstidning, som arrangeras av Tidningsutgivarna. En av de andra nominerade är jätten Dagens Nyheter. Mobile Stories föddes ur en mediebransch i upplösning och vill bygga källkritisk förmåga, som en motvikt till filterbubblor och fake news.
Mobile Stories är en publiceringsapp och en medieplattform som hjälper unga att ta större plats i samhällsdebatten. Eleverna lotsas genom den journalistiska processen och tränar samtidigt källkritik i skarpt läge. Skolarbetet blir på riktigt. Bakom Mobile Stories hittar vi journalisterna Jenny Sköld och Lotta Bergseth.
Varför startar två journalister ett edtech-bolag?
–Vi som grundat Mobile Stories har jobbat som journalist respektive fotograf i snart 20 år och upplevt inifrån hur medielandskapet förändrats bland annat genom krackelerade affärsmodeller. Samtidigt så ökar polarisering, filterbubblor har uppstått och ”fake news” är i var mans flöde. Trump har blivit president i USA. I dag behöver var och en lite av den kunskap som vi journalister traditionellt haft. Med Mobile Stories vill vi demokratisera den kunskapen! Vi vill ge ungdomar en chans att upptäcka journalistikens viktiga roll i ett demokratiskt samhälle och ge dem verktyg för att navigera i ett komplext informationslandskap.
Lansering står för dörren. Var befinner ni er om fem år?
-I maj lanserar vi vår app och vår medieplattform för skol- och kommunsajter. Redan innan lansering väntar ett flertal skolor och kommuner som väntar på att komma igång. Vi är också nominerade till Årets idé på branschgalan Årets Dagstidning. Till hösten börjar våra pilotskolor testa appen i skarpt läge. År 2021 siktar vi på att finnas i stora delar Norden, Storbritannien och Tyskland. Vi ser också stora möjligheter för en branschexpansion med Mobile Stories Business – en kommunikationsapp för företag.
Vi behöver jobba tillsammans för att lyckas med digitaliseringen
-Skolan har stora utmaningar framför sig när det gäller digitaliseringen. Regeringen beslutade nyligen om förstärkningar av skolans uppdrag när det gäller källkritik och digital kompetens. Här kan vår innovation spela en stor roll. Vi tror också på samverkan. Genom att utbyta erfarenheter, kunskap med andra kreativa edtechföretag och genom att se helheten kommer vi att hitta smartare och mer hållbara lösningar. Därför har vi gått med i Swedish Edtech Industry.