Vi har pratat med Pether Wiklander, VD och medgrundare av Kattalo, ett företag som erbjuder verktyg och resurser som stödjer barns språkutveckling med målsättningen att minska risken att barn utvecklar läs- och skrivsvårigheter. Idag finns Kattalo främst på den svenska marknaden, men har även översättning på norska. Nyligen ingicks även ett samarbete med Liber kring läs- och skrivinlärning.
Kattalo grundades 2020 utifrån visionen att alla elever ska ha likvärdiga förutsättningar att lära sig läsa från tidig ålder. Enligt Specialpedagogiska skolmyndigheten upplever 25 % av alla barn i yngre skolåldern problem med läsning och Kattalos huvudmål är att förebygga det genom att erbjuda verktyg och resurser som stödjer barns språkutveckling. Globalt räknar man att det finns 800 miljoner människor som har dyslexi, vilket bara är en delmängd av alla med läs- och skrivproblematik. Det berättar Pether, som tillsammans med sin vapendragare Michael Söderman startade företaget.
– Jag och Micke har arbetat i 14 år tillsammans och bland annat startat ett bolag där vi hjälpte entreprenörer att realisera sina idéer. Så efter flera år av att hjälpa andra, var det dags att satsa på något som låg ännu närmare hjärtat – att bygga en tjänst för att hjälpa barn att lära sig läsa och skriva.
Allt började egentligen med att Pethers mamma, speciallärare sedan 40 år och även den som introducerade metodiken “Att Skriva sig till Läsning (ASL)” i Sverige 2004, bestämde sig för att lära sitt barnbarn, Pethers son, att läsa vid 4-års ålder.
– Med sin erfarenhet var utmaningen med min son förmodligen enkel för henne, säger Pether. Trots det var jag djupt imponerad och tacksam över att han kunde läsa innan han fyllde fem år. Idag är Leo en extremt duktig läsare och spenderar varje dag med böcker hemma. Min yngre son, Noa, läste också innan han fyllde fem tack vare Kattalo.
När Leo började förskoleklass gick det upp för Pether att alla inte har en superfarmor, åtminstone inte när det kommer till språkutveckling. Det förbryllade honom hur man som lärare löser att undervisa en klass där några läser, medan andra knappt kan gemenerna i sitt eget namn. Det blev grunden till Kattalo – en digital tjänst för tidig språkutveckling.
– Vårt mål sedan starten har varit att skapa en digital plattform som paketerar det min mor gjorde för Leo, samtidigt som det avlastar lärare och ger dem insikter om var deras tid är mest effektivt spenderad.
Framöver hoppas Pether att Kattalo blir en självklar lösning inom den svenska för- och grundskolan. Målsättningen är också att inom de närmsta åren hinna en bra bit på den påbörjade expansionen till engelsktalande marknaden.
– Om fem år har vi expanderat Kattalo till att täcka behov hela vägen upp till gymnasiet, säger Pether. Dessutom har vi skapat en stark koppling som gör att Kattalo är en självklar förlängning på vilken fysisk bok som helst och Kattalo har då hjälpt mer än en miljon barn och lärare.
Pether säger att de förväntar sig att edtechbranschen kommer se en fortsatt tillväxt även i framtiden.
– Edtech med sina tjänster och produkter, kommer öka tillgängligheten och kvaliteten på utbildning och göra det möjligt för elever att undervisas på effektivare sätt. Det är viktigt att regeringen tar digitaliseringsstrategin på allvar och stöttar skolvärlden i att få teknologi som en självklar del av undervisningen, på samma sätt som att den är självklar i våra liv utanför skolan.
Samtidigt påpekar Pether att det är viktigt att notera att digitala tjänster inte kan ersätta en fysisk lärare eller ett klassrum, utan snarare fungera som ett komplement.
– Edtech har potential att öka tillgängligheten till utbildning och markant förbättra individuellt stöd, men det är viktigt att de används på ett balanserat och effektivt sätt för att uppnå de bästa resultaten.
För att få till just den balanserade användningen och en lyckad digitalisering inom utbildningsområdet behöver man ta hänsyn till flera faktorer, menar Pether. På så vis kan man skapa en strategi för digitalisering inom utbildningsområdet som främjar lärandet och ökar elevernas engagemang och motivation. Faktorerna Pether lyfter är:
– Tydliga mål och strategier: Det är viktigt att ha klara mål och strategier för digitaliseringen inom utbildningsområdet. Vad har vi för utmaningar idag och hur kan en digital lösning komplettera, snarare än ersätta, våra befintliga läromedel.
– Användarcentrerad design: Designen av digitala verktyg och programvara behöver utgå från faktiska behov och vara användarvänlig. Det här innebär att lärare och elever bör vara involverade i utvecklingsprocessen för att säkerställa att de digitala verktygen uppfyller deras behov.
– Tillräckliga resurser: En lyckad digitalisering inom utbildningsområdet kräver tillräckliga resurser, såsom tillgång till digitala enheter, internet och annan teknisk utrustning. Det krävs även resurser för att utveckla digitala läromedel och för att utbilda lärare i användningen av digitala verktyg.
– Kompetensutveckling: Det är viktigt att lärare har tillräcklig kompetens och utbildning för att kunna använda digitala verktyg effektivt i sin undervisning. Detta innebär att det krävs kontinuerlig kompetensutveckling och fortbildning för lärare. Det ställer också krav på kvalitet i de digitala tjänsterna.
– Samarbete och kommunikation: En lyckad digitalisering inom utbildningsområdet kräver samarbete mellan lärare, elever, föräldrar och andra intressenter. Det är viktigt att skapa en kultur där digitala verktyg är en naturlig förstärkning i den här kommunikationen.
– Säkerhet och integritet: Digitala verktyg måste ha säkerhetsfokus och att elevernas integritet skyddas. Detta innebär att det krävs riktlinjer och policys för att säkerställa en säker och trygg digital miljö.
Kattalo är relativt nya medlemmar i Swedish Edtech Industry och de valda att bli medlemmar av flera anledningar berättar Pether.
– Vi ser behov av nätverkande med andra företag och personer inom samma bransch och vi vill ta del av kunskap och information, men också bidra till att kollektivt påverka branschen och stärka vårt varumärke och vår synlighet.
Läs mer om Kattalo här
Läs mer om Kattalos samarbete med Liber här.