Vi har pratat med William Moradi, vd för Jahopp AB, en svensk startup som erbjuder en modulbaserad plattform, Jahopp KiP, för e-learning utifrån olika typer av utbildningsbehov så som kursprogram, online- och onsite-utbildningar, certifieringar, statistik, rapporter med mera. Jahopp KiP lanserades 2016 och företaget har idag 10 anställda i Sverige. Kunder är både privata och den offentliga sektorn.
KiP står för Knowledge is Power berättar William, som varit ombord som vd sedan 2021 och har en bakgrund som entreprenör och ledare med lång erfarenhet av företagsbyggande, internationell försäljning, marknadsföring och affärsutveckling.
– Vi har fått verkligt fin respons på vår plattform, att den är lätt att använda och ett bra verktyg för att öka kunskapsnivåerna i organisationen samtidigt som man behåller flexibiliteten i utbildningsvägarna.
William menar också att de, genom Jahopp KiP, har utmanat traditionella metoder för kunskapsutveckling genom att erbjuda ett brett utbud av integrerade moduler som täcker hela livscykeln.
– Plattformen utvecklades ursprungligen för att möta de utmanande behoven från ett stort globalt svenskt företag, och vi har sedan dess fortsatt att utveckla för att kunna möta behoven hos olika organisationer. Sedan lanseringen 2016 har vi haft förmånen att få arbeta med kunder både inom den privata och offentliga sektorn, inklusive Stihl, Europcar, Taxi Stockholm, HusmanHagberg, Region Dalarna, Stockholm Stad, Uppsala kommun, Lunds stiftelse och Länsstyrelsen Västerbotten.
Det märks att William är passionerad och engagerad i arbetet med Jahopp KiP. Han berättar att han, sedan han började, har varit helt fokuserad på att hjälpa företag och organisationer att integrera “ständigt lärande” som en grundläggande del av affärsutvecklingen. Han är övertygad om att Jahopp, med sin anpassningsbara LXP (Learning Experince Platform) kommer stärka sin position och vara en av branschens ledande aktörer.
– Vi har en ambitiös plan de närmsta åren, med fokus på organisk tillväxt på flera marknader genom direktförsäljning och partnerskap, berättar William. Vårt mål är sälja våra lösningar på alla kontinenter och erbjuda fullständig kundsupport där vi finns representerade. För att uppnå det krävs investeringar i personal, teknik och processer, samt en robust infrastruktur som stödjer vår expansion. Vi vill vara en närvarande och ledande aktör i vår bransch över hela världen, med försäljning och bästa möjliga kundhantering.
Edtechsektorn har, trots att världen de senaste åren mött stora omvälvande utmaningar som pandemin, krig och inflation, haft en stark tillväxt och snarare upplevt en ökad efterfrågan, menar William som också påtalar utmaningen för organisationer i att det är svårt att få en korrekt bild av vilka lösningar som erbjuds inom utbildningsväsendet och att han också anser att många aktörer fortfarande använder föråldrade format, trots den nya teknik som finns att tillgå.
– Även priset på avancerade utbildningslösningar är en utmaning för många organisationer inom utbildningsområdet, vilket gör det svårt för dem att investera tillräckligt för att vara konkurrenskraftiga i en snabbt föränderlig utbildningsvärld.
Som ett resultat av den ökade globaliseringen och distansarbetet har en ökande efterfrågan på flexibla utbildningslösningar uppstått vilket i sin tur har skapat ett behov av specialiserade digitala verktyg för att kunna kommunicera och samarbeta på distans, menar William.
– Tittar man framåt kan geopolitiska faktorer som politisk instabilitet och handelskrig också påverka marknaden för edtech genom att påverka företagens globala verksamhet och därmed också deras behov av utbildning och informationsdelning. Inflationen är ytterligare en faktor som kan komma att påverka utvecklingen av marknaden.
Men trots vissa utmaningar, som att hitta en balans mellan personlig klassrumsutbildning och digitala online-lösningar, tror William att edtechsektorn har en stor potential för tillväxt.
– I dagens digitala tid är behovet av digitala utbildningsverktyg alltmer vanligt. Edtechföretagen kan möta utmaningarna som finns med rätt teknologi och innovativt tänkande och därmed fortsätta växa och utvecklas för att möta de ökade kraven på anpassade och flexibla utbildningslösningar.
För att digitalisering inom utbildningsområdet ska bli lyckad krävs det en helhetssyn och en strategi som fokuserar på användarupplevelsen, fortsätter William.
– Användarna behöver komma igång snabbt med det som verkligen är viktigt: att lära sig!
Utöver det tycker William att det är viktigt att utbildningsplattformarna som används stödjer interaktion och kommunikation mellan lärare och studenter på olika sätt, med olika funktionalitet för att öka engagemanget från studenterna och göra det möjligt för lärarna att ge feedback och stöd på ett mer effektivt sätt. Förutom att de ska möjliggöra för studenter att lära sig på ett sätt som är anpassat efter deras individuella behov och inlärningsstil.
– Då kan en digitalisering inom utbildningsområdet bli väldigt framgångsrik och en nyckel till lyckad affärs- och organisationsutveckling.
Avslutningsvis frågar vi William om varför de valt att bli medlemmar i Swedish Edtech och han ser en bra anledning i att det ger företag som Jahopp tillgång till de senaste trenderna och innovationerna inom edtech och möjlighet att nätverka och samarbeta med likasinnade företag.
– Det ger också en möjlighet att vara en del av en större gemenskap som arbetar mot en gemensam vision att förbättra utbildning och lärande genom användning av teknologi. Genom denna gemenskap kan vi förutom inspiration, nätverkande och kunskapsinhämtning även öka vår synlighet och trovärdighet i branschen, vilket kan leda till nya möjligheter och samarbeten.