Vi har träffat Peter Carlsson, medgrundare och vd på Imvi Labs som med sin patenterade lösning för mobilapp och VR-glasögon förbättrar läsförmåga och koncentration genom att träna upp hjärnans koordination av ögonen. Imvi Labs startades i augusti 2021, men forskningen och samarbetet bakom lösningen påbörjades redan 2007.
Civilingenjören och civilekonomen Peter, som har 25 års erfarenhet från ledande roller i olika storbolag, träffade medgrundaren Michael Malmqvist för två år sen och såg då både potentialen i att bygga ett spännande bolag och att kunna göra något som kan hjälpa många människor. En majoritet av befolkningen har någon avvikelse i ögonkoordinationen och cirka tio procent har samsynsproblem, vilket innebär att samarbetet mellan ögonen inte fungerar som det ska. Med Imvi Labs produkt går det här att träna bort på ett enkelt sätt, berättar Peter.
– Vi har tränat personer med lässvårigheter, dyslexi, koncentrationsproblem, adhd/add, men även personer som inte har några diagnoser som vill läsa snabbare och med mindre ansträngning. Samtliga som har följt vårt träningsprogram i tolv veckor har förbättrat sin läshastighet.
När Peter och Michael träffades behövdes en omstart i arbetet. Ett arbete som Michael påbörjat redan 2007 då en flickvän till honom läste på Lunds Universitet och bara orkade läsa en kvart i taget innan hon blev för trött. Efter flera undersökningar kom läkarna fram till att hon inte hade dyslexi utan samsynsproblem och hon blev rekommenderad det vedertagna sättet att lösa problemet på: pennträning. Vid pennträning ska man fokusera på pennspetsen, föra den till nästippen och sedan sträcka ut armen medan man fortsätter att följa pennan med ögonen. Genom att träna en halvtimme dagligen i sex månader kan man bli bättre.
– En träning som få orkar motivera sig till, eftersom den är lång och tråkig, menar Peter.
Michael uppfann en lösning där man, genom att titta på bilder, film eller spela enkla datorspel på en dator med 3D-skärm och 3D-glasögon, på bara tolv veckor kunde uppnå samma eller större förbättringar. Han träffade också Rune Brautaset, som idag är Sveriges första och enda professor i Optometri, vid Karolinska Institutet. Rune forskade redan då på samsynsproblem. Metoden visade sig vara väldigt effektiv, berättar Peter.
– Vid en studie upptäckte forskarna att även personer med dyslexi fick förbättrad läshastighet, medan en annan studie visade att även elever med adhd fick förbättrad läshastighet och koncentrationsförmåga. I samarbete med Gävle Högskola såg teamet att även väldigt små avvikelser i ögonkoordination kan förbruka upp till 90 procent av pannlobens energi på bara tio minuter, vilket framkallar extrem trötthet.
När Peter och Michael träffas blir fokus att bygga ett hållbart bolag och de flyttade träningen från dator till mobil. Mötet påverkade också Peter personligen, eftersom han var en av de första att testa deras första prototyp.
– Jag upptäckte att jag var lite amblyop, att jag stängde av synintrycken från det ena ögat när jag var trött. När jag hade tränat med vår prototyp försvann problemen och de har inte kommit tillbaka sedan dess. Den doktorsavhandling Rune gjorde visade att de resultat man får med träningen är bestående efter att man avslutat den, säger Peter.
Imvi Labs träning släpptes kommersiellt i somras och finns idag på svenska och engelska. Appen är släppt i Sverige, men man har testkunder även i Norge, Spanien och Schweiz. Uppskalning pågår och hittills har man huvudsakligen vänt sig mot privatpersoner, en del via optiker, men satsar nu på skolorna också.
– Vi vill erbjuda vår träning till alla barn så tidigt som möjligt, så att ingen ska komma efter i sin utbildning i onödan, säger Peter. Drömmen är att alla barn tränar eller åtminstone screenas för samsynsproblem. Tyvärr ser vi en snabbt accelererande ökning av problem med ögonkoordination som en konsekvens av det ökade användandet av skärmar under lång tid från tidig ålder.
Nästa år påbörjar Imvi Labs sin internationalisering och målet är att om fem år ha tränat och hjälpt minst en miljon människor.
När det gäller implementeringen i skolorna är tanken att låta användarna titta på något som de hade tittat på ändå, eller skulle vilja titta på, när de tränar.
– Det visar vår erfarenhet är bra och det är precis det vi inom kort kommer att kunna kommunicera att vi tar ett stort steg mot, säger Peter lite kryptiskt.
Den grundläggande frågan är just hur man skapar en träning som är motiverande i sig, som dessutom blir väldigt enkel att göra och som kan ske när och var man vill, så länge man följer träningsprogrammet, menar Peter.
– Vi har tränat personer mellan åtta och 81 år med bra resultat. Jag tror att skolor vinner på att vara snabba till att initialt köra i gång med 5-10 elever och hitta formerna som passar dem, för att sen skala upp, och samtidigt är öppna för att ta till sig våra erfarenheter från andra skolor.
När det gäller träningen är det en fördel om den kan ske även i hemmet eftersom man inte kan ta paus vid lov, studiedagar etc. Föräldrar får access via en föräldraapp och skolan via ett webbgränssnitt.
– Att hitta former för samarbetet mellan hem och skola är viktigt för att lyckas och det sköter alla de speciallärare vi har jobbat med på ett bra sätt, säger Peter.
Teknikmognaden och nyfikenheten på VR ökar hela tiden, menar Peter och berättar att det före pandemin inte alls hade varit lika naturligt med de helt digitala kundmöten och möten de nu har med föräldrar. Samtidigt finns en oro för den försämrade privatekonomin med privatkunderna som håller hårdare i plånboken.
– Å andra sidan prioriterar de ofta sina barns utveckling väldigt högt, säger Peter och många efterfrågar nu att Imvi Labs träning borde erbjudas via skolan. Jag har själv två tonårsdöttrar och tillgång till både digitala och tryckta läromedel är oerhört viktigt, eftersom det ger möjlighet att kombinera dessa för bästa effekt. Vår träning löser hjärnans koordination av ögonen och kombineras med fördel med läsning, helst på papper. Vi kommer ägna alltmer tid åt skärmar och vi måste få en ökad medvetenhet och kompetens i samhället i stort och specifikt i skolan kring effekterna på ögonen, hjärnan av denna typ av närarbete, och vad vi behöver tänka på för att motverka de problem som kan uppstå.
Imvi Labs är nya medlemmar i Swedish Edtech och de gick bland annat med för att komma med i ett positivt sammanhang kring skola och edtech, berättar Peter.
– Ett sammanhang som vi ju är en del av. Sen har vi vår bakgrund inom forskning och optik och kände att vi behövde bredda oss.