I vår artikelserie där vi presenterar våra medlemsbolag har turen kommit till det norska bolaget iMAL och vi har intervjuat Matilda Staberg, pedagogiskt ansvarig och ansvarig för arbetet på den svenska marknaden. iMAL är ett digitalt läromedel och kartläggningsverktyg utvecklat för elever som har svårt att få bokstäverna att fastna i minnet. Idag finns iMAL på både den norska och svenska marknaden.
iMAL är ett litet bolag där Matilda Staberg är ensam ansvarig i Sverige, vilket innebär att hon gör allt från att hålla gratis onlinekurser för lärare om läromedlet och dess teoretiska bakgrund till att ansvara för marknadsföring, sociala medier och den vardagliga kundkontakten. Matilda, som är utbildad F-6 lärare och har arbetat många år som förstelärare i svenska- och svenska som andraspråk där hon drivit olika projekt inom läs- och skrivinlärning, klev ombord på iMAL 7 år efter att företaget grundades 2015.
Matilda berättar att iMALs resa började när Regine Nagelhus, specialpedagog i Norge och grundare av iMAL, blev inkallad på sin rektors kontor. På skolan fanns en elev i årskurs 5 som hade stora svårigheter med sin läsning, hen kunde inte fler än 2-3 bokstäver. Regine fick veta att rektorn hade lovat föräldrarna att prova en metod från USA, “Associationsmetoden” och att det var något de velat länge, men som de tidigare specialpedagogerna sagt nej till, eftersom det inte gick att påvisa att metoden var framgångsrik. Men nu ville rektorn möta föräldrarna i detta så Regine gick med på att prova metoden, om än motvilligt eftersom det inte var något andra skolor trodde på. Ett halvår senare hade eleven lärt sig alla bokstäverna och var på god väg i sin läsning och sitt skrivande också.
– En solskenshistoria där Regine och nej-sägarna fick anledning att ångra sina ord, säger Matilda.
Idén om att digitalisera associationsmetoden och anpassa den för läs- och skrivinlärning föds och 2015 säger Regine upp sig från sitt jobb för att påbörja arbetet med att utveckla det som idag är iMAL.
Med iMAL kartläggs elevernas bokstavskunskap digitalt och programmet skapar sedan helt individanpassade läs- och skrivuppgifter, baserat på kartläggningsresultatet. Eleverna arbetar på lärplatta/ dator med touchskärm eller på utskrivna arbetsblad. Metoden bygger på multisensorisk inlärning där eleverna endast arbetar med de bokstäver de redan kan kombinerat med den bokstav som just nu är under inlärning. Eftersom vi i Sverige har en Läsa- skriva, räkna- garanti för tidiga stödinsatser, menar Matilda att verktyget är en bra åtgärd i ett tidigt skede.
– Det är ett sätt att fånga upp elevers läsning och skrivning tidigt i skolgången. En tidig stödinsats för att kunna uppnå läsa- och skrivdelen av Läsa, skriva, räkna- garantin. Den digitala kartläggning som ingår i läromedlet är även ett komplement till det nationella bedömningsstödet som är obligatoriskt. iMAL kompletterar genom att även kartlägga vilka bokstäver eleven kan skriva, vilket inte bedömningsstödet gör, säger Matilda.
Matilda tror att en stor anledning till att iMAL lyckats så väl i Norge är flexibiliteten i tjänsten. Eleverna kan arbeta på lärplatta, men även på utskrivna arbetsblad som lärarna kan anpassa innan utskrift.
– Sen är kunskap och fortbildning alltid viktigt, säger Matilda. Det är därför vi erbjuder lärare gratis onlinekurser. Vi tycker så klart också att det är viktigt att erbjuda ett användarvänligt program så att lärarna känner att det är enkelt att använda digitala läromedel i sin undervisning.
iMALs vanligaste försäljning är via de lärare som har gått onlinekursen, så Matilda menar att pandemin i allt sitt elände, till viss del var en fördel för dem.
– Det märks att lärare är mer vana och bekväma att gå onlinekurser nu än tidigare. Vi märker till och med att flera lärare hellre väljer att gå kurs digitalt än att gå kurs på plats.
När det var dags att satsa mer på den svenska marknaden fick iMAL tips av Innovation Norges Stockholmskontor att bli medlemmar i Swedish Edtech.
– Det är vi väldigt nöjda med, säger Matilda. Vi har redan varit med på olika aktiviteter som har anordnats och deltar också i Swedish Edtest där vi nu har en skola som testar med oss. Superkul!