Nu har turen kommit till en av våra ledamöter som varit med i styrelsen längst: Anna Tranell, CIO på Natur & Kultur.
Anna har en bakgrund inom virusforskning, men har arbetat på Natur & Kultur i 14 år. I sin roll som CIO ansvarar hon för både intern IT och för avdelningen som utvecklar digitala läromedelsplattformar. Annas engagemang i Swedish Edtech grundar sig i en stark övertygelse om att samarbete inom branschen är nyckeln till att inte bara förenkla den digitala infrastrukturen utan också för att direkt bidra till en mer inkluderande och interaktiv utbildning.
– Jag vill bidra till att skapa en positiv marknad för den svenska edtechbranschen och därmed bidra till att förbättra lärandet för alla som använder edtech dagligen inom såväl skolan som andra utbildningsorganisationer. Det är genom samarbete vi kan göra den största skillnaden.
Anna betonar vikten av att integrera teknik på ett sätt som direkt förbättrar pedagogiska metoder och lärarstöd, för att maximera lärande och göra utbildning mer tillgänglig och anpassningsbar för alla typer av elever.
– En av de största utmaningarna är inte bara att få olika system att ”prata” med varandra, men att verkligen använda dessa integrationer för att göra lärandet mer engagerande och personligt. Utmaningen ligger i att skapa en enhetlig digital infrastruktur som möjliggör pedagogisk innovation, samtidigt som lärarnas arbetsbörda minskar och elevernas engagemang ökar.
Anna understryker föreningens roll i att samordna dessa insatser, för att tillsammans inte bara lösa tekniska utmaningar utan också främja en kultur av kontinuerligt lärande och pedagogisk utveckling.
– Genom att förena edtechbolag kan vi inte bara förenkla den digitala infrastrukturen utan också främja innovation som kan transformera utbildningssektorn. Detta bidrar till att öka förtroendet för edtech och uppmuntrar dess användning för att underlätta lärande och undervisning.
Om du får önska, hur ser Sveriges utveckling inom digitalt lärande framåt ut?
– Jag önskar se en framtid där digitalisering inte bara ses som ett verktyg för effektivisering, utan som en grundpelare för att skapa en mer inkluderande, engagerande och anpassningsbar utbildning. Genom att nyttja data och AI för att anpassa lärandet efter varje individs behov, kan vi hjälpa elever och studenter att uppnå sin fulla potential. Viktigt är också att minska administrativa bördor för lärare, så att de kan ägna mer tid åt det som verkligen betyder något: att undervisa och inspirera sina elever. På så sätt kan vi tillsammans skapa en mer hållbar och framgångsrik framtid för utbildningssystemet i Sverige.