Många som var på Internetdagarna 2018 minns nog Furhat, roboten som bland annat kunde guida dig till rätt föreläsningssal. Fyra år senare pratar vi med Susanna Dillenbeck som ansvarar för Furhats marknadsföring samt deras större strategiska partnerskap. Furhat Robotics jobbar med social robotik, vilket betyder att de bygger fysiska, talande robotar för sociala kontexter. Företaget har funnits i åtta år, har kunder över hela världen och kontor i Sverige och USA. Nu har Furhat fått sällskap av en ny robot: Misty, som lämpar sig särskilt bra inom utbildningsområdet.
Furhat Robotics är en spinoff från KTH, där företagets fyra grundare doktorerade och forskade tillsammans. Susanna berättar att grundarnas drivkraft och grundfrågeställning var: hur kan vi skapa en maskin som vi människor kan interagera med på samma sätt som vi gör med varandra? Svaret på den frågan, efter många års forskning och testande, blev Furhat-roboten och så småningom bildades bolaget för att möta en ökande efterfrågan globalt att köpa Furhat-robotar.
Susanna, som har en bakgrund som strategikonsult, klev ombord för tre år sen för att vara med på det hon beskriver som en enormt spännande tillväxtresa. Hon tror att sociala robotar kommer finnas i nästintill alla delar av samhället i framtiden, att de kommer kunna komplettera där vi människor eller dagens teknik inte räcker till, till exempel inom utbildning, turism, sjukvård och olika samhällstjänster.
– Covid har visat oss att det finns situationer där människor inte kan umgås och interagera fysiskt med varandra, även fast vi gärna vill. I dessa situationer kan sociala robotar vara ett komplement, som bidrar med de många fördelarna av fysisk interaktion och samtidigt säkerställer att det inte förekommer onödiga hälsorisker. Vi ser ett allt större intresse av social robotik hos allt från restauranger och turismnäring till sjukvård och rehabilitering. Denna växande efterfrågan kommer skapa ett stort tryck på arbetsmarknaden, samt ett behov av ökad förståelse och kunskap för användare, och ju tidigare i livet vi kan börja arbeta med sociala robotar, desto bättre kan vi utforma vårt framtida samhälle.
Genom ett köp av det amerikanska bolaget Misty Robotics vintern 2022, har företaget kompletterat roboten Furhat med roboten Misty, en robot som lämpar sig särskilt bra inom edtechområdet och det är även här man gör sin kommande satsning.
– Vi vill se en betydligt större användning av sociala robotar i allmänhet, och självfallet gärna våra robotar i synnerhet, inom utbildningssystemet, säger Susanna. Som teknikföretag är det vårt ansvar att förenkla för lärare och utbildningsorganisationer att använda robotar, och som ett första steg har vi nyligen lanserat en uppdaterad version av Misty-roboten, med nya verktyg och guider vilket möjliggör för personer utan någon tidigare robot-erfarenhet att enkelt skapa interaktioner.
Susanna berättar att arbetet ännu är i sin linda, men att målet är att Misty ska vara en självklart produkt för en bred mängd utbildningsorganisationer som vill erbjuda både grunder och fördjupning i programmering och social robotik.
Som forskargrundat företag förespråkar Furhat Robotics ett starkt samarbete med akademin. Det är forskning och rådande kunskap som ska guida design, utveckling och implementering av nya verktyg i skolan, menar Susanna.
– Vi bör inte digitalisera enbart för digitaliserandets skull, utan ha ett tydligt fokus på syfte och hur införandet av nya idéer och produkter ska gagna såväl elever som lärare.
Som en svensk startup med fokus på edtech är det lika viktigt som självklart för oss att knyta kontakter och dela kunskap och erfarenheter med andra svenska bolag i samma bransch. Att vara med i Swedish Edtech Industry är därför ett givet val, avslutar Susanna.