I höstens andra artikel har vi intervjuat Sofa Zätterström, medgrundare och VD på edChild, ett företag som grundats ur mångårig erfarenhet från förskolan och som nu lanserar sin första produkt Fokus Förskola. En produkt för att öka samarbetet i arbetslaget, förenkla planering och dokumentation samt öka bredden i undervisningen.
Sofia, som är ingenjör i botten och började sin yrkesbana inom industrin och it-branschen, men som varit verksam i förskolans värld de senaste tio åren, bl.a. som skolchef, beskriver hur fantastiskt det är att i edChild få kombinera de två branscher hon trivs bäst inom: it och förskola.
Startskottet till vår digital lärresurs Fokus Förskola var just att vi såg it och digitaliseringen som en väg att stärka och stötta pedagogerna i deras arbete, berättar Sofia. Under flera år har vi upplevt stora utmaningar, där förskolan i Sverige ofta ställts inför ökade krav på kvalitet, resultat och granskning.
I vår produktutveckling utgår vi från barnets lärande och utveckling i åldrarna 1-6 år och vårt mål är att verkligen ta vara på det driv och engagemang som finns hos pedagogerna, att stötta dem så att de på ett smidigare och effektivare sätt kan planera, genomföra och följa upp sin undervisning, säger Sofia. Vi vill att deras kompetens tas tillvara på bästa sätt, att de når sin fulla potential. Barns utveckling och lärande är det viktigaste som finns och vi ska måna om det viktiga arbetet pedagoger i förskolan gör.
Vi har arbetat och utvecklat vår produkt i nära samarbete med förskolan, fortsätter hon. Vi har haft en testpilot igång ute hos över 100 pedagoger under förra läsåret. Baserat på feedback och önskemål från dem, släpper vi nu i september Fokus Förskola, vår första produkt för den svenska marknaden.
Vi ser verkligen fram emot att släppa Fokus Förskola nu, säger Sofia och vårt initiala fokus är pedagoger i den svenska förskolan – att säkerställa en digital lärresurs som verkligen innebär ett mervärde för dem. Vår långsiktiga målsättning är att bidra till FN:s globala mål 4.2:”Lika tillgång till förskola av god kvalitet för alla barn” och på sikt vill vi nå en internationell marknad. För tänk när en pedagog på en förskola i Italien kan använda och ta hjälp av aktiviteter från en pedagog på en förskola i Sverige, och vice versa, säger Sofia. Det är där vi hoppas vara om fem år!
Vi arbetar med en digital produkt, men det är viktigt att se att digitalisering är ett verktyg, precis som andra verktyg, som ska bidra till de nationella målen, menar Sofia. Digitalisering är inget självändamål, utan det gäller att noggrant fundera igenom vad och varför man gör någonting. En viktig nyckel är att utgå från användaren, säger Sofia, att höra vad användaren har behov av, vilka plattformar man använder i sitt arbete idag o.s.v. En annan nyckel är att ha en ”champion” på förskolan, någon som kan bistå med kompetens, enklare support och inspiration. Sen tror jag också att det är viktigt att pedagogen får kompetensutveckling i att välja digitala lärarresurser, fortsätter Sofia. Samtidigt gäller det att våga testa, för precis som barnen utvecklas vi hela tiden!
edChild är nya som medlemmar i Swedish Edtech Industry. Vi upplever att Swedish Edtech Industry är en kompetent och drivande branschorganisation som vi vill vara en del av, säger Sofia. Vi är övertygade om att vi kommer att kunna lära oss mycket från de andra medlemmarna och hoppas att vi kan bidra med vårt perspektiv på edTech-området. Ett bra nätverk och kunskapsbas helt enkelt, avslutar hon.
Läs mer om edChild här