Bra upphandlingar är nyckeln till att lyckas dra nytta av digitaliseringens möjligheter och effekter i utbildningssystemet. Men det finns utmaningar i form av upphandlingar som inte utgår från skolans behov, är onödigt stora och klumpiga och som har ålderdomliga och otydliga krav. Hur gör man då för att lyckas?
I höstas arrangerade Swedish Edtech Industry ett frukostseminarium i Riksdagen om hur man kan lyfta digitaliseringen av skola med hjälp av upphandling. Med oss då hade vi Kristina Björn som har släppt sin bok, Upphandla för utveckling, en konkret handbok om hur man upphandlar för att lyckas med skolans digitalisering. Hon sätter i boken verkligen fokus på att digitaliseringen inte är målet, utan att digitalisering skall utveckla verksamheten. Men hur gör man då? Kristina delar med sig av fem tips för att lyckas med att upphandlingar som ger effekt i form av verksamhetsutveckling och förbättrade resultat.
Vad handlar din bok om och varför skall man läsa den?
Boken handlar om upphandling med utgångspunkt i strategiskt ledarskap och verksamhetsutveckling. Hur upphandling med fokus på effektmål blir en viktig framgångsfaktor för skolans digitala transformation. Kort sagt, hur man tänker och gör, samt vad man som verksamhetsansvarig i huvudsak behöver veta.
Den innehåller också många konkreta tips om hur man organiserar, leder och genomför upphandlingsprocessen alla faser, från förberedelser via upphandling till uppföljning och utvärdering. Och så en del tankar och insikter kring förändring, utmaningar och framgångsfaktorer.
Ökad beställarkompetens kan ge stora kvalitetsvinster
Edtech-branschen omsatte uppskattningsvis 3 miljarder 2017 på en marknad där skolan är köpare. Beställar- och upphandlingskompetensen inom skolsektorn är dock fortfarande låg. Att öka kunskaperna på området kan ge stora kvalitetsvinster.
Om Kristina:
Med en bakgrund som IT-strateg och projektledare i Falkenberg ansvarade hon fram till hösten 2011 för landets första kommunala satsning på 1:1 på grundskolan, ett arbete som stått modell för många svenska 1:1 satsningar. Hon har särskilt specialiserat sig på förändringsledarskap, strategisk upphandling, utbildningsdesign och skolutveckling i kontexten skolans digitalisering. Idag verkar hon i det egna bolaget Enrich Education med både skolhuvudmän och Edtech-leverantörer som uppdragsgivare. Författare till boken Upphandla för utveckling.