Nu har turen gått till Joel Hörnqvist, som varit ledamot i styrelsen sedan 2021. Joel är vd för Tempus, ett verksamhetssystem för förskola med fokus på resurshantering genom planering av schema och närvaro för barn och personal.
Joel började som vd 2017 och hade redan då ambitionen att företaget skulle bli medlemmar i Swedish Edtech, bland annat eftersom Tempus är så pass nischat i en del av “systemkartan”. De blev medlemmar och Joel sedermera även styrelseledamot.’
– Som representant för att bolag riktade direkt och nischat förskola vill vi belysa deras behov i en bredare mening, i alla aspekter av de behov som finns för att verksamheterna ska kunna drivas både effektivt och med barnen i fokus. Med det menar vi att personalens behov och förutsättningar behöver belysas i högre grad, något även debatten, och i viss mån även forskningen, närmar sig. Hur ska vi få tid med barnen och behålla, och finna nya personal i förskolan?
Joel menar att Swedish Edtech är den självklara parten för alla verksamma inom edtech för att påverka politiken såväl som driva utvecklingsarbete på långsiktig strategisk nivå tillsammans med våra kommuner.
– Föreningen är en möjliggörare både för oss att finna sätt att arbeta likvärdigt och fokusera på att vi som leverantörer tar ansvar för att leva upp till vad vi ofta säger själva – att vi vill påverka Sveriges skola och utbildnings framtid – och vi gör det självklart bäst som en enhet! Edtechkartan är för mig, oss, en ypperlig del i det arbetet, där vi även tydligt ger våra kunder möjlighet att ta väl avvägda beslut om vad man ska kravställa såväl som få en bild av vilka möjligheter som erbjuds där ute.
När det kommer till utmaningar, pekar Joel på det politiska klimatet, där han menar att fokus ligger på detaljer istället för helhet, politiska poänger snarare än långsiktiga strategier. Det i sin tur riskerar leda till att fokus hamnar på ett fåtal områden även för föreningen, vilket på sikt kan exkludera både framtida medlemmar som påverkansfaktor i en samhällelig mening.
– Därför är det viktigt med bredden i vår styrelse och att vi gemensamt tar ansvar för ett helhetsperspektiv och våra gemensamma frågor, säger Joel.
Om du fick önska – hur ser Sveriges utveckling inom digitalt lärande framåt ut?
– Tempus mission är att skapa förutsättningar för lärandet. Även om lärandet är målet att arbeta mot, är förskolan en typ av verksamhet som har klart fler behov att fylla både på kort och lång sikt som handlar om förutsättningar, snarare än genomförande av pedagogiskt arbete. Det senare skulle jag säga att vi har god kompetens för att utföra, processer och rutiner som drivs av kunniga lärare och rektorer, men som ofta saknar sådana rudimentära saker som kollegor på plats. Vi behöver belysa behov kring personalens arbetsvillkor, vilket inkluderar frågor om omsorg, ”öppning och stängning”, och möjligheten för förskollärare att faktiskt fokusera på sitt pedagogiska arbete snarare än administrativa uppgifter. Även här kan Swedish Edtech vara en plattform för att lyfta och påverka förskolans alla aspekter.