Förord Edtechbarometern 2023: Vi måste orka lära oss mer!
Debatt är sunt och ger plats för olika perspektiv och röster. Vi ska vara kritiska, vi ska lyssna på varandra och väga både risker och möjligheter på vågen, så att vi inte blir fartblinda. Det ger oss möjligheter att fatta balanserade beslut för vår samhällsutveckling under stora teknikskiften. Nu befinner vi oss på toppen av en pendelrörelse av stark digitaliseringskritik rörande skolan, samtidigt som det offentliga samtalet handlar om hur den senaste AI-utvecklingen kommer omstöpa vårt samhälle, våra jobb och
utbildningssektorn. Det här sker exakt tre år efter att undervisning och arbetsliv akut gick över till att vara digital under pandemin. Som en reaktion på pandemins chockdigitalisering verkar pendeln nu slå hårt med höga tongångar i debatten.
Det offentliga samtalet om digitaliseringen kommer nyanseras och pendeln röra sig mer mot mitten, mot ett mer konstruktivt samtal. Precis som i alla debatter. Vi kommer vända oss till forskning och expertis, vi kommer stöta och blöta argument. Och vi måste låta professionen komma till tals.
När debattvågorna går höga, följer ofta andra frågor med av bara farten. Det finns risker med det, eftersom vi tenderar att blanda äpplen och päron när det istället är viktigt att sortera och lägga saker i rätt låda. Handlar riskerna med barns och ungas skärmtid om TikTok, för mycket spelande och för lite rörelse eller pratar vi om den pedagogiska verksamheten i skolan?
Andra risker i debattens hetta kan vara att viktiga frågor tappas bort. Det ser vi nu med begreppet digital kompetens. Den senaste tidens AI-utveckling ställer stora och viktiga frågor till hur vi, som individer inom många olika yrkesgrupper och som samhälle, ska agera. Ska vi förbjuda tekniken eller bemästra den? Digital kompetens blir allt viktigare, både på bredden och djupet, och handlar om såväl beteenden som teknik för att kunna arbeta och verka i ett demokratiskt samhälle. I årets branschrapport väljer vi därför att titta närmare på just digital kompetens genom att vända oss till experter på området. Vi tittar också på vad forskningen säger, vi lyfter blicken med en trendspaning och som vanligt presenterar vi resultaten i årets branschbarometer – hur mår edtechföretagen 2023? För ett litet kunskapsintensivt land som Sverige är digital kompetens på alla nivåer avgörande. Vi har 40 års erfarenhet av digitalisering och goda förutsättningar. Nu behövs bara en tydlig riktning och politiskt mod för att vi ska kunna ta på oss ledartröjan igen.
Jannie Jeppesen
Vd, Swedish Edtech Industry
Läs årets branschrapport: Edtechbarometer 2023: Vi måste orka lära oss mer!
Se resumé av rapporten och panelsamtal om digital kompetens – Är vi redo för AI-revolutionen?