Vi har frågat Kim Waldgrave, ansvarig för Inspera Sverige, hur de ser på en lyckad digitalisering av skolväsendet. Inspera är ett snart 20 år gammalt bolag som är en plattform för alla sorters digital kunskapsmätning som används både av myndigheter, kommuner, högre utbildning och privata organisationer. Idag har de kontor i Oslo, Stockholm, Århus, Timisoara och i Cambridge med ungefär 60 medarbetare. Inspera startades med målsättningen att få digital kunskapsmätning att bli standard istället för ett alternativ. I Sverige har vi nu fått beslut om att de nationella proven skall digitaliseras 2022. Fram till dess skall delar av de nationella proven genomföras digitalt. Kim har arbetat med digital kunskapsmätning i fyra år och har en bakgrund inom IT-branschen. Vi ber honom lista fyra nycklar till en lyckad digitalisering av utbildningssektorn..
Fyra nycklar för en lyckad digitalisering av utbildningssektorn
Var är Inspera om fem år?
Inom 5 år så ser vi att vår plattform används över hela Europa, Nordamerika och delar av Asien. De senaste två åren har vår kund- och därmed användarbas ökat exponentiellt och vi avser inte att slå av på takten. Vi vet att digital kunskapsmätning är framtiden, svarar Kim på vår fråga.
Varför har ni blivit medlemmar i Swedish Edtech Industry?
Vi har blivit medlemmar för att kunna hitta gemensamma beröringspunkter, för samarbetsmöjligheterna, för inspiration och nätverk samt för att kunna dra nytta av den samlade kunskapen som finns i organisationen, avslutar Kim.