Nu fortsätter vi vår presentation av ledamöter i vår styrelse. Turen har gått till en av våra, för året, nytillkomna ledamöter: Jakob Skogholm, vd på ILT Education.
Efter att ha jobbat på ILT Education, som många känner som Inläsningstjänst, i 12 år känner Jakob att han har fått en unik insyn i hur läromedelsbranschen och edtech har utvecklats i Sverige. Under den här tiden har han lärt sig vad som fungerar bra och hur balansen mellan digitalt och analogt behöver se ut. Erfarenheten av att bygga företag inom området och förståelsen för en hållbar digitalisering tar Jakob med sig in i styrelsen för Swedish Edtech Industry.
– Jag tror att jag kan bidra med en sund balans inom digitaliseringsområdet och samtidigt bidra med mycket erfarenhet från att bygga företag i branschen, säger Jakob.
När det gäller Swedish Edtech Industry ser Jakob organisationen som en viktig röst i en tid där digitaliseringen i skolan diskuteras flitigt.
– Just nu finns det en stark debatt kring digitaliseringen i skolan. Och debatten påverkar inte bara Sverige utan hela Europa, då vi i Sverige ofta ses som en föregångare. Debatten är en naturlig reaktion från en tid där digitaliseringen sågs som ett egenvärde, men behöver nyanseras, menar Jakob. Den behöver också föras på det komplexa plan som det faktiskt är, där Swedish Edtech kan bidra, balansera och belysa att det inte är svart-vitt, utan det finns många aspekter att ta in. Sverige vill vara en världsledande nation inom digitalisering och fortsätta skapa konkurrenskraftiga företag, men det är inte detsamma som att allt i skolan ska vara digitalt. Som en branschgemensam aktör ser jag att Swedish Edtech är en viktig och förtroendeingivande part i samhällsdebatten.
Om du får önska, hur ser Sveriges utveckling inom digitalt lärande framåt ut?
– Jag önskar att Sverige ska vara en ledande nation inom “digital skola”, men det betyder som sagt inte att allt ska vara digitalt. Att vara ledande innebär också att veta när det digitala kompletterar och ökar inlärningen. Jag önskar också att politikerna i högre utsträckning kan se nyanserna i diskussionen. Det handlar inte om allt eller inget, utan om att förstå när det digitala verkligen bidrar och när andra metoder fungerar bättre.
Jakob avslutar med att understryka att skolan inte kan ses som en isolerad del av lärandet.
– Skolan är en viktig startpunkt, men lärandet är livslångt. De verktyg och metoder vi använder i skolan ska ge eleverna en grund för att fortsätta lära sig genom hela livet, oavsett om det handlar om arbete, vidareutbildning eller personlig utveckling. Digitala lösningar är en del av det, men inte hela lösningen.