Coronakrisen har placerat leverantörer av utbildningsteknologi (edtech) som samhällsbärande i en kritisk tid, då branschens tjänster kom att spela en avgörande roll när undervisning flyttade från klassrum, in i hem och ut på digitala plattformar. Det är en omdebatterad bransch som nu släpper den första översikten över vad edtech omsätter på den svenska marknaden, siffror som inte varit tillgängliga förut. Översikten omfattar också en branschbarometer där företagens syn på framtiden lyfts.
Debatten om “it i skolan” har i alldeles för hög grad präglats av okunskap, både kring vad den omsätter och hur de lösningar som levereras till skolor kan användas effektivt och ändamålsenligt. Samtalet har präglats av föreställningar om branschen som i flera delar inte stämmer. Förhoppningen är att den här rapporten, som är tänkt att bli årligt återkommande, leder till ett mer faktabaserat samtal och blir ett referensverk såväl för vår egen bransch, som för politiker, lärare, tjänstemän och andra som är intresserade av utbildningsfrågor i allmänhet och utbildningsteknologi i synnerhet.
Nedslag i vad rapporten visar om branschen:
Fem aspekter påverkar framtida utveckling
Rapporten lyfter fem aspekter som påverkar hur man framöver kan ta tillvara på digitaliseringens möjligheter samt behov vi ser kopplat till dessa: skolors föråldrade teknik, den strategiska kompetensen, kommunernas ekonomi, den osunda konkurrensen samt erfarenheterna från coronapandemin. Vi pekar även på hur branschen bidrar i arbetet.