Vi har intervjuat Maria Henriksson, regionchef Norden och Aaron Sjöstrand, Senior Customer Success Specialist, på Binogi. Binogi (tidigare Studi), är ett företag som funnits sen 2011 och som via sin plattform erbjuder digitala läromedel på flera olika språk. Binogi finns idag i tre världsdelar.
Maria inleder med att berätta om Binogis vision och målsättning. Maria, som sedan april förra året är företagets regionchef, har varit en del av företaget i princip sen start 2011, då hon i egenskap av lärare fick frågan om att spela in sina lektioner i geografi och samhällskunskap och dela dem på plattformen man utvecklat.
– Jag är stolt över att ha varit med på hela resan, säger Maria. Binogis vision är att möjliggöra livslångt lärande och att möjliggöra att alla elever kan lyckas i skolan. Vi vill att alla elever, i alla åldrar, ska lära sig snabbare och minnas sina kunskaper längre. Vi tror att vi lyckas med det genom att utveckla ett läromedel som elever och lärare älskar att använda.
Efter att som lärare bidragit med filmade lektioner, fortsatte Maria på företaget i rollen som kommun- och kundansvarig i Språkprojektet, ett projekt som startades för att med forskning och studier försäkra sig om att man var på rätt väg i utvecklingen av det digitala läromedlet. Med sig i sitt team har Maria Aaron, teknisk specialist och Senior Customer Success Specialist inom Binogi Nordics. Hans uppdrag är att hjälpa Binogis kunder till den bästa möjliga tekniska lösningen vad gäller integrationer, kontohantering, uppföljning och support.
– Produktion och utveckling gör vi med stöd i vetenskapligt förankrade metoder, men vi behöver alltid våga vara innovativa och testa våra idéer, säger Aaron. Vi skulle älska att skapa läromedel för alla lektioner, alla kursplaner i hela världen, på alla språk. För att lyckas med vårt uppdrag behöver vi som organisation fortsätta lägga mycket fokus på att vi ska ha en hållbar produktion och ha bra funktioner som gör vårt läromedel enkelt att använda.
Förra året använde nästan 45 000 lärare Binogi, via plattformen i Sverige. Räknar man med visningar av filmerna man har publicerat på Youtube är det ännu fler än så.
– Vi ser det som ett fantastiskt fint kvitto på att det vi gör uppskattas, säger Maria. Du känner igen en Binogifilm när du ser den och genom de pedagogiska grepp vi använder, som t.ex. storytelling, ställer din hjärna direkt in sig på att hämta in kunskap.
Vi backar bandet igen, tillbaka till 2011 då Ludvig Dieden, Gustaf Hård af Segerstad och Linus Gunnarson möttes i den gemensamma visionen att ta tillvara på det bästa från spelplattformar och teknik för att göra utbildning och skola mer tillgänglig, mer lustfylld och mer effektiv. Gustaf, Ludvig och Linus värvade den populära pedagogen Mikael Bondestam, som redan då gjorde filmer på Youtube. Fler pedagoger tillkom i satsningen, bland annat Maria.
– Då var visionen och ledorden att ha hela högstadiets kursplan på film, berättar Maria. Idag är filmade lärare utbytta mot Binogis unika karaktärer som alla har sina roller och relationer. Karaktärerna liksom interaktionen med berättarrösten och animationen bottnar i kognitionsvetenskap kring hur vi bäst lär oss.
Aaron, som är relativt ny på företaget, berättar att de under pandemin gjort sitt yttersta för att säkerställa att såväl deras nuvarande kunder ska se fördelar och enkelheten att ha Binogi att tillgå, som de nya kunderna som upptäckt Binogi under pandemin. Skolverksamheten är i behov av återhämtning efter en tuff period, menar Aaron. Då är enkel tillgång till läromedel viktig.
– Pandemin har påverkat hela läromedelsbranschen på så sätt att det har skett en explosion av tjänster inom digitala verktyg för skolan, säger Aaron. För oss innebär det att vi fått fler branschkollegor, vilket vi välkomnar. Pandemin har också tydliggjort behovet av att ha en flexibilitet i sättet vi utbildar våra elever och det finns många olika lärstilar som behöver få sina behov mötta.
Maria fyller i att hon att hoppas att utbildningssystemet framåt kommer se än mer till elevens hela vardag, i skolan och utanför. Att det är en viktig lärdom.
– Jag hoppas att skolan fortsätter att använda tekniken för att skapa en lättillgänglig undervisning, så att ännu fler kan lyckas i skolan och lära sig ännu mer.
För att lyckas lyfter de båda vikten av att skolans ledning är med och leder arbetet, sätter upp tydliga mål och att ledare på alla nivåer är delaktiga i hela processen.
– Inom Språkprojektet arbetar vi långsiktigt och brett med huvudmannen och målet ska alltid vara att göra det enklare och bättre, säger Aaron. Det ska vara enkelt att följa upp insatser, att mäta och använda statistik från de olika leverantörerna man använder. Genom att samarbeta med sina leverantörer kan vi gemensamt uppmuntra de så kallade “loken” i förändringsresan men även ta hand om “svansen” som annars riskerar att stå utanför.
Binogi har varit medlemmar i Swedish Edtech i flera år.
– Det är givet för oss att vara med, att delta för att vara med och utveckla en bra skola med tekniska lösningar och bra innehåll tillsammans med alla branschkollegor, säger Aaron.
– Ja, vi tror på samarbete, ensam är inte stark, och vi ser fram emot att fortsätta det under 2022, avslutar Maria.
Läs mer om Binogi här.