Nu lanseras Edtechkartans uppdaterade guide Att köpa Edtech, för företag, skolor och utbildningsinstitutioner. En guldgruva av tips, råd och verktyg för smarta inköp och optimalt utnyttjande av edtechtjänster.
Guiden innehåller konkreta tips om vad man behöver tänka på före, under och efter inköp/upphandling av edtech. Här finns branschens råd om hur man kan arbeta med sin egen systemkarta, resonemang kring avtal, behovsbeskrivningar och hur man kan kravställa integrationer mellan systemen.
Johanna Karlén, kvalitetschef på Swedish Edtech Industry som tagit fram Edtechkartan och guiden tillsammans med medlemmar, hoppas att stödet möter de behov som finns hos kunderna.
-Vi har ett tydligt kundperspektiv, oavsett om du arbetar med L&D på ett företag, är IKT-ansvarig på en skola eller inköpare hos en utbildningsanordnare, ska du få bra råd som gör att du ställer rätt och skarpa krav till dina leverantörer. Det är ett stort arbete med kravställningar, många beroenden att ta hänsyn till: vilken it-miljö och vilka arbetsflöden har man idag? Vilka är behoven och vilka resultat vill man se? Vi har försökt att paketera all den erfarenhet leverantörerna sitter på. Vi vet att många tycker det är krångligt med upphandlingar och inköp. Med guiden hoppas vigöra det svåra lite enklare.
Om Edtechkartan
Edtechkartan togs fram tillsammans med Swedish Edtech Industry:s medlemsbolag och lanserades i sin första version 2018, med målgrupp skolväsendet. 2019 lanserades “Att köpa Edtech” en guide för inköp som nominerades till Årets Offentliga innovation 2020. Våren 2023 lanserades Edtechkartan i ny skrud, med ny funktionalitet och nya målgrupper: Företag/Organisationer samt Högre utbildning/YH. Nu är även Att köpa Edtech, kompletterad, reviderad och mer anpassad för alla målgrupper på Edtechkartan.
Edtechkartan har tagits fram i samarbete med Almega Utbildningsföretagen, Swedish Learning Association, Kompetensnätverk AB och Promise.