Akribian – vill göra barn till mattestjärnor med hjälp av vetenskap och speldesign

Beetroot Academy – LMS grundat med ett socialt perspektiv
oktober 27, 2020
Active Quiz – erbjuder “The Swedish tipspromenad” för aktiva klassrum.
november 16, 2020

Foto: Kasper Dalkarl

Vi har pratat med Martin Hassler Hallstedt, vd och grundare av det Lundabaserade företaget Akribian (tidigare Scientific Edtech). Akribian vill med sin pedagogiska matematikapp Count on me! lära barn de viktigaste matematiska färdigheterna genom ett roligt och spännande äventyrsspel. Akribian har fått två utmärkelser under 2020: Topp 50 framtidsbolag i Norden (Techarenan Challenge) och Topp 50 edtechbolag i Norden & Baltikum (Holon IQ).

Precision och noggrannhet är själen

Martin, som är doktor i psykologi, grundade Akribian tillsammans med Henrik Rosvall, mjukvaruutvecklare och designer, 2017.

– Namnet Akribian kommer från det grekiska ordet akribeia, vilket betyder vetenskaplig precision. Precision och noggrannhet är själen i vårt företag och vår pedagogiska app Count on me! är en förfinad version av den prototyp som användes i min doktorsavhandling, säger Martin. Målet med min forskarutbildning var att utveckla bättre inlärningsmetoder för barn med hjälp av sin kunskap om KBT.

Matematikappen har tagits fram med hjälp av Ubisoft studion Massive Entertainment i Malmö och en manusförfattare till Bamse har skrivit äventyrsberättelsen, fortsätter Martin. Count on me! kombinerar forskningsbaserade inlärningsmetoder (kognitiv beteendeterapi eller inlärningspsykologi) med ett roligt och spännande äventyrsspel för att lära barn de viktigaste matematiska färdigheterna. Barnet följer berättelsen i appen och får matteövningar anpassade efter förmåga och kunskapsnivå, vilket gör inlärningen rolig och effektiv, förklarar Martin.

Matematikäventyr som kommer ge toppnotering i PISA-rankingen

– Vi startade bolaget i Lund för att höja PISA-resultaten i Sverige och i andra länder. Mina forskningsstudier, som publicerats i topprankade vetenskapliga tidskrifter inom utbildning, visar att vårt program höjer matematikresultat hos elever, säger Martin. Så när vi har matematikäventyr för hela grundskolan kommer vi Sverige definitivt ta kliv upp till en toppnotering i PISA-rankingen!

Martin menar att det behövs vetenskapligt solida digitala tester som kontinuerligt (inte vart tredje år) mäter elevers kunskapsutveckling för att lyckas med digitaliseringen i skolorna. Han anser också att staten systematiskt bör utvärdera digitala läromedel och presentera vilka digitala läromedel som höjer resultat för lärarna.

Vetenskapligt validerade och underhållande läromedel

Count on me! lanseras i början av 2021 och siktet är inställt på ett antal marknader med olika språk – att bli ett välkänt digitalt läromedel på både skol- och föräldramarknaden. Martin tror att pandemin skapar större efterfrågan på vetenskapligt validerade och underhållande läromedel eftersom många föräldrar har provat fler digitala läromedel under pandemin och märkt att kvaliteten på utbudet fortfarande är skralt.
– Vi vill helt enkelt vara en del av skolan och hemmets digitalisering av kunskapshöjande läromedel, avslutar Martin.

Läs mer om Count on me! och Akribian här.

Foto: Kasper Dalkarl