AI-kommissionens presenterade sin efterlängtade färdplan igår. Kommissionens arbete är imponerande och vi hoppas att förslagen nu tas vidare av regeringen. Behovet av kunskap och kompetens genomsyrar hela färdplanen, det behövs “en grundläggande nivå av AI-kunskap i hela befolkningen”.
Intressant är att trots att kommissionen haft begränsande direktiv och inte fått lov att lämna förslag för hela skolväsendet, så har man valt att ägna skolan en del av sitt fokus. Det är tydligt att de ser utbildningssektorn som en central del av en framgångsrik AI-strategi. Redan i inledningen på färdplanen skriver kommissionen att de hoppas att underlaget skall vara en “väckarklocka” och inspirera till handling. Det hoppas vi också att det är, kopplat till frågan om skolan. Regeringen bör ta sitt ansvar för att två miljoner elever och lärare inte lämnas i sticket.
I ljuset av att vi för första gången nu har fakta på bordet, då ICILS-studien visar att den digitala kompetensen i svensk skola idag brister och är ojämt fördelad. Så vet vi att det inte kommer att ske av sig själv. Vi har stora klyftor i digitala färdigheter som riskerar att cementera ett digitalt utanförskap och möjligheter på arbetsmarknanden och på sikt vår långsiktiga konkurrenskraft. Det måste till en medveten plan för hur vi säkra att alla får lika möjligheter.
Kommissionens insikter om AI:s påverkan på alla delar av samhället är både skarpa och nödvändiga. De lyfter fram vikten av att hantera AI-teknologin etiskt och strategiskt, och de identifierar skolan som central för att bygga den digitala kompetens som krävs.
Att skrota en digital strategi för skolan är att blunda för dessa utmaningar och överlåta ansvaret till enskilda lärare och föräldrar. Så förstärks klyftorna. För att avsluta med ett citat ur färdplanen: Ett passivt och reaktivt förhållningssätt är enligt AI-kommissionen det sämsta och mest riskfyllda alternativet.
Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech Industry