Vi har träffat Håkan Furevik som sedan tidigare är VD för Admentum och som nu kompletterar den rollen genom att även tillträda som VD för IST Sverige den 1:a februari. Inom IST/Admentum finns det idag fler än 450 medarbetare på nio kontor runt om i norra Europa.
Håkan är en av grundarna av Admentum, en tjänst som fokuserar på administration och elevhälsa.
– Vi har från starten fokuserat på sömlösa integrationer och ett av våra första samarbeten var med miljardbolaget CanvasLMS, berättar Håkan. Vårt mål är att stödja skolans digitala ekosystem och skapa bästa möjliga upplevelse för alla olika typer av användare.
Admentum opererar idag inom grundskole- och gymnasiesegmentet och arbetar med koncerner som exempelvis Viktor Rydbergskolorna, Lärande i Sverige och Raoul Wallenbergskolorna. Omsättningen har i stort sett dubblats varje år de senaste tre åren.
– Vår ökade omsättning borde göra oss till ett av de snabbast växande bolagen i vår nisch, menar Håkan. Förutom administration, tyckte vi också att det fanns utrymme att skapa ett helt digitalt system för dokumentation av elevhälsa enligt skollagen, dvs särskilt stöd, extra anpassning, oroväckande frånvaro och kränkande behandling och därför finns produkten Admentum Elevhälsa.
Från årsskiftet är IST Group ägare av Admentum. Båda parter såg helt enkelt för mycket logik och möjliga synergier för att inte gå vidare med ägarbytet, förklarar Håkan.
– Med tydliga produkt- och marknadsmässiga synergier ser vi oändliga möjligheter att fortsätta utveckla det vi vill ska vara marknadens bästa plattform för administration och lärande. När jag nu tillträder som VD för IST Sverige AB ser jag fram emot att bidra med min långa verksamhetserfarenhet där jag har ett par tre år som lärare, över 10 år som rektor och en handfull år som huvudman i rollen som elevhälsochef och verksamhetsutvecklare med mig i bagaget.
Det är Håkans bakgrund och erfarenheter som till stor del ligger till grund för Admentums utformning idag. Han berättar som exempel att hans kontakt med Skolinspektionen och deras krav på formen för dokumentationen i elevhälsoärenden la grunden för hur de styrde och satte upp processerna i Admentums elevhälsomodul.
– Det är mycket lättare att hitta dokumentationen i ett strukturerat system framför lösa blad i en rektors skrivbordslåda eller dokumentskåp, säger Håkan med ett leende.
Genom de synergier som nu skapas mellan IST och Admentum hoppas man skapa ännu bättre upplevelser för alla användare och inte bara på befintliga marknader i Sverige, Norge, Danmark och Tyskland, utan även på nya.
– Här finns spännande marknader som fullkomligen rusar fram i sin digitalisering, säger Håkan. Man kan tycka vad man vill, men Sverige har kommit långt och har arbetat digitalt under lång tid i jämförelse med många andra länder, inte minst tack vare IST som var ett av de första systemen på marknaden.
Håkan tycker sig se en trend i att administration börjar bli hett och att det börjar komma en gemensam insikt på marknaden att administrationen är grunden i det digitala ekosystemet och en förutsättning för att få ihop helheten.
– Administration är en viktig byggsten och för att möjliggöra ett ”digitalt lärande 2.0” behövs sömlösa integrationer och säkra, smidiga inloggningsförfaranden så att rätt användare får tillgång till rätt digitala resurser, elever som personal, säger Håkan. Jag tror att vi är där snart och det känns fantastiskt. Integrationer möjliga genom gemensamma standarder, nya produkter som i symbios kan skapa ett unikt digitalt ekosystem för varje verksamhet och pedagoger som stödjer eleverna i det digitala lärandet.
Som ett internationellt bolag har vi möjlighet att öppna upp för fler på alla befintliga våra marknader, men även på nya intressanta marknader, menar Håkan.
– Vi är medlemmar i Swedish Edtech Industry för att bidra till den svenska framfarten inom edtech.