februari 2, 2021

Good Learning – siktar på bra lärande genom simulatorspel

Vi har pratat med Joj Johansson och Louise Lindbom, skapare av och kompanjoner i företaget Good Learning som utvecklar läromedel utifrån pedagogiken learning by doing, simulatorspel som användarna tränar och blir bättre i för varje spelomgång. Det första läromedlet, Frilansspelet, […]
januari 18, 2021

SciMind ökar antalet genomförda examensarbeten, minskar avhopp och matchar studenter med samhälle

Vi har pratat med Henrik Hansson, grundare av SciMind AB, ett företag som levererar digitala system för handledning av examensarbeten, gymnasiearbeten samt idébanker för matchning av studenter, handledare och företag för projektutveckling inom hållbarhetsmålen. SciMinds tjänster vänder sig således till […]
november 16, 2020

Active Quiz – erbjuder ”The Swedish tipspromenad” för aktiva klassrum.

Vi har pratat med Linus Lundberg, grundare av Trilo Interactive och kundansvarig för Active Quiz. Trilo Interactive startades 2014 med fokus på att kombinera tre hörnstenar: pedagogik, forskning och gamification. Företaget har idag fem anställda och har kunder såväl inom […]
oktober 29, 2020

Akribian – vill göra barn till mattestjärnor med hjälp av vetenskap och speldesign

Vi har pratat med Martin Hassler Hallstedt, vd och grundare av det Lundabaserade företaget Akribian (tidigare Scientific Edtech). Akribian vill med sin pedagogiska matematikapp Count on me! lära barn de viktigaste matematiska färdigheterna genom ett roligt och spännande äventyrsspel. Akribian […]