Sveriges bäst bevarade edtech-hemlighet

Pionjären: Tal kommer bli det vanligaste sättet att interagera med digitala tjänster och enheter
april 2, 2018
Frustrerad rektor ville använda resurserna rätt
april 20, 2018

Vi har träffat Hugo Wernoff, vd på Sveriges bäst bevarade edtech-hemlighet, bolaget Kognity. Tre år efter starten finns de i 70 länder och växer med 100% per år. Idag har de 60 anställda, varav 45 arbetar i Sverige. Idén är att förbättra lärandet genom intelligenta digitala läromedel.

Från en gård i Östergötland till ett globalt företag

Hugo är uppvuxen på en gård i Östergötland, har studier på Handelshögskolan och tio år som företagare i bagaget. Sen hamnar du inom edtech. Vad undrar vad som hände? Jag och min medgrundare Nicholas drev tidigare ett annat utbildningsbolag i flera år, vilket visade sig bli vår training ground i företagande, förklarar Hugo. Vi insåg att vi ville fortsätta arbeta med utbildning men letade efter en mer skalbar modell än den det första företaget hade. Kognitys resa inleddes därmed, med ett mycket iterativt experimenterande av produktmodell tillsammans med en partnerskola i Schweiz, innan vi kom fram till det koncept vi nu sprider globalt. I Kognity är jag en produktfokuserad VD, då jag anser att oavsett hur bra resten av företaget än är så är det slutligen genom produkten vi kommer nå vår vision att förbättra utbildning för 1.5 miljarder elever. Ingen tvekan om att målsättningarna är högt ställda.

Kognity´s koncept är en SaaS-tjänst, Software as a Service, och är en plattform med läromedel som genom teknisk innovation stödjer elevernas lärande och ger lärare möjligheter att analysera och anpassa materialet för varje elev. Detta ökar resultaten. Man fokuserar på internationella skolor. Då de växer så snabbt så är en av utmaningarna just rekrytering, berättar Hugo. Vi är ett värderings- och visionsstyrt bolag och ser att grunden till alla våra framsteg är att få in talanger av världsklass och ge dem bästa möjliga arbetsmiljö för att lösa riktigt svåra, och viktiga, problem. Utbildning är viktigt. Alla på Kognity har stora ambitioner, skarpa intellekt samt ett gott hjärta, vilket gör Kognity till en väldigt inspirerande arbetsmiljö. Vid sidan av detta har vi precis flyttat in i fantastiska lokaler på Linnégatan i Stockholm som hjälper till att skapa en inspirerad känsla i företaget.

Var befinner sig Kognity om fem år?

Om fem år närmar vi oss en miljon elever vars lärande är enklare, snabbare, och mer engagerat tack vare Kognitys produkt. Vi kommer att fortsätta att växa globalt och har djupare närvaro i stort sett samtliga världsdelar – och kanske också har lyckats skapa en produkt som kan lanseras i utvecklingsländer, såsom Afrika som jag personligen har en stark drivkraft att leverera skalbart bättre lärande genom EdTech till.

“Startupkulturens fokus på skalbarhet och disruption kommer inte att lyckas inom utbildningssektorn”

På frågan om vad som behövs för att lyckas med digitaliseringen av utbildning, så sticker Hugo ut hakan. Jag tror att startupkulturen är med och stjälper många bra edtech-idéer genom att så hårt premiera skalbarhet och disruption. Båda de koncepten kan aktivt vara skadliga för edtechbolag. Skalbarhet leder ofta företag till att bygga generiska globalt applicerbara produkter inom smala områden som slutar i one size fits none. Disruptiva idéer är svåra att integrera i de starka och ofta politiskt styrda ekosystem som utbildningssystem är.

Varför har ni blivit medlemmar i Swedish Edtech Industry?

Vertikal efter vertikal i samhället har effektiviserats och förbättrats genom ny teknologi, men nästan ingenting har hänt inom utbildning. Det finns oändligt mycket att göra. Vi vill driva på den förändringen och också träffas och diskutera med andra företag som har liknande ambitioner. Swedish EdTech Industry är ett fantastiskt initiativ för att åstadkomma detta, avslutar han.