”Branschnyheter, nätverkande och samarbeten skapar möjligheter”

Etablerad hårdvaruleverantör satsar på edtech
juni 22, 2017
“Gammal” rektor vill revolutionera skoladministration tillsammans med spelutvecklare
augusti 10, 2017

TBG Language är det lilla bolaget med de stora ambitionerna. Vi tog ställde ett par frågor till deras marknads- och försäljningsansvariga, Carl-Henrik Lundin.

Hur effektiviserar ni språkundervisning?

Vi erbjuder en portfölj av mjukvaror och digitala pedagogiska verktyg för att effektivisera, digitalisera och förbättra språkundervisningen på skolor, gymnasier, högskolor, universitet eller organisationer som erbjuder kurser i språk. – Våra lösningar fokuserar på att varje enskild elev skall få så mycket effektiv tid som möjligt för att öva sitt nya språk under lektionstid, eller på egen hand hemma. Lärarna kan skapa eget digitalt undervisningsmaterial i form av övningar eller test för att främja samtliga fyra färdigheter inom språk, tala, lyssna, läsa och skriva. Läraren kan få ett komplett system för classroom-management för att ha koll på att eleverna gör vad de skall under lektionstid, har möjlighet att distribuera övningar eller läxor via molntjänster digitalt, eller sätta upp en komplett språklabbs-miljö med fullständiga multimedia-möjligheter för att spela in gruppdiskussioner, nationella prov, läsövningar eller utföra uttalsövningar med digital voice-recognition.

Hur hamnade du inom edtech?

Min kollega fick möjligheten att ta över agenturen för Sanako i Sverige efter hans tidigare arbetsgivare valt att gå i pension och lägga ner sin verksamhet. Jag hoppade då på för att jag tyckte det lät som en spännande bransch med stora utvecklingsmöjligheter då vi lever i en värld där språkkunskaper är viktigt men inte alltid tas på så stort allvar.

Vi vill växa och har stor potential trots tröga säljprocesser

Vi är idag ett litet företag på två man som fortfarande är i en start-up och omsatte vårt andra år (2016) strax under 1 miljon kronor. Vi verkar inom en liten snäv nisch på marknaden, har långa och tröga säljprocesser, men är trots allt det den enda svenska leverantören av den här typen av system på vår marknad. Varumärket (Sanako) som vi än så länge till största del fokuserar på och säljer är absolut världsledande inom detta segment och potentialen för oss är stor. Vårt mål är att inom 5 år omsätta över 10 miljoner kronor och vara den samarbetspartner alla skolor kontaktar när de vill effektivisera och förbättra sin språkundervisning.

Varför valde ni att gå med i Swedish Edtech Industry?

Swedish Edtech Industry är en bra kanal för oss att befinna oss i för att hålla oss uppdaterade och få information om vad som händer i vår bransch. På sikt hoppas jag även att det skall ge oss möjligheter till djupare nätverkande, samarbeten och möjliga affärer som vi kanske inte kan lyckas hitta på egen hand. Det är även en del av vår marknadsföring för att synas mer och att finnas i ett sammanhang som förhoppningsvis kan leda oss till fler möjligheter i framtiden.